Jag ska ha stolpar till ett nytt staket. Att köra med limträbalkar 115x115 tycker jag blir för dyrt. Tryckimpregnerade stolpar har jag sett 95x95 - men inga större. Byggtimmer är ju inte snyggt som stolpe.

Har jag missat något eller finns inte det jag vill ha ?!?!
 
  • Gilla
LarsBo
  • Laddar…
Du får beställa på ett sågverk om du vill ha större än 95x95. Och det kommer med stor sannolikhet bli stora sprickor i det.
 
Det finns, gissningsvis vanligare i trakter där timrade stenkistor till båtbryggor är vanliga.
Ett exempel som troligen ligger lite för långt från ts, http://vindobyggvaror.se se Trävaror/ Imp.reglar/ Imp Ohyvlat V, där finns det riktigt rejäla dimensioner. Men allt går väl att beställa hos den lokala handlaren?
 
Varför ska du ha så tjocka stolpar?

Annars så brukar jag och många med mig inte använda tryckta stolpar utan skruvar o limmar ihop tex 2 st 45-90 reglar, ska du ha större så blir det ju bara till o använda större o kanske fler reglar.
 
Välsorterade brädgårdar har tryckt stolpmaterial i grövre dimensioner, behöver inte specialbeställas. Då får man det dessutom klyvsågat vilket oftast passar bättre.

I stockholm har tex Beijer Lissma.

Ska du bygga långt staket skulle jag överväga att skippa det tryckta virket om du ändå ska måla.
 
Sätt ihop tre 120 reglar så är du hemma.
/CC
 
....fast det blir ju inte så snyggt om man ska ha det som staketstolpar. Dels en stolpe som synligt är i tre delar. Dels är regelvirket råplan och staketpinnarna är sannolikt klyvsågade.
 
  • Gilla
David Andreasson
  • Laddar…
Hur ser hela konstruktionen ut. Hur ska du fästa in staketet mot stolparna och hur ska du fästa stolparna och få dom stabila? En vanlig konstruktion är att ha regel mellan stolparna som går in i stolparna. Med tre ihoplimmade reglar blir det väldigt lätt att få till den konstruktionen. Om du ändå ska måla allt så är det bara att spackla igen springorna i skarvarna. Välj hyvlade reglar om du vill ha bättre finnish.
/CC
 
chris47 skrev:
Välj hyvlade reglar om du vill ha bättre finnish.
Vilket gör att färgen fäster mycket sämre.......
 
roli skrev:
Vilket gör att färgen fäster mycket sämre.......
Sant, det är väl bara linoljefärg som funkar bra på hyvlat.
 
chris47 skrev:
Sätt ihop tre 120 reglar så är du hemma.
/CC
Håller med - Valde dubbla 120 till altanen då 95x95 har en tendens att spricka och dessutom blir lite mer svårjobbat i mitt tycke.
Beroende på konstruktion så kan man ju fälla in tvärreglar och på så vis få en snygg lösning.
Sen kan jag tycka att det är förankringen i mark som krävs ordentlig - Stolpen behöver inte vara kraftigare än just kanske dubbla 95or eller 12or. Men igen, helt beronde på tänkt konstruktion.
 
Jag har 115x115 limträ i stolparna på balkongen. Staketsektionerna är skruvade med vinkeljärn mot stolparna.

Nackdelen med limmade stolpar är att alla reglar är ju avfasade (VARFÖR är de det ?) = skitfult om man limmar ihop dem. Man kan såklart hyvla ner dem men jag saknar sådan utrustning. Att spackla i urfasningen misstänker jag inte kommer att hålla så länge...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.