Martin_B
Kollat överallt efter apparatdosor och kopplingdosor som bara bygger 45mm, istället för 58mm som verkar vara väldigt vanligt idag, men kan ej finna några. Förr var ju 45mm djup det vanligaste på apparat och kopplingdosor.

Söker särskilt 1,5 moduls apparatdosa (helst i ROT utförande) för låga uttag, som klarar olika fabrikat av låga uttag, men som bara bygger 45mm i djup.

Likadant söker jag spisdosa för perilex, som bara bygger 45mm, även här i ROT utförande, (om det nu ens finns).

Vet att jag kommer få frågan "varför måste den bygga 45mm, varför blir det inte bra med 58mm, gipset bygger ju 13mm ändå?", så jag kan lika gärna svara på det: För jag har en del ställen där väggen MED ytskikt endast klarar dosor med 45mm djup, och jag vill inte ha några påbyggnadskragar eller liknande.
 
Jag är inte helt säker men jag tror att det beror på bl.a brandkrav, en dosa ska skydda brännbart material vid ett fel i den monterade apparaten, t.ex kortslutning i ett vägguttag.
 
Vanlig enklaste apparatdosan E:1420051 är 47mm djup. 2mm kan man nog i värsta fall snickra bort med kniven längst fram på dosan.

Apparat-ROTdosa finns 35mm djup E:1426150 (OBS! Krävs speciell dos-fräs/hålsåg "T65")

1,5-dosa finns mig veterligen bara i en ROT-variant E:1420341. Står ej djupet bara "Kan monteras i väggar med 45 mm regeltjocklek"

Någon ROT-dosa i kopplingsdos/spisdos-storlek finns tyvärr ej
 
Martin_B
Rrrrr skrev:
Vanlig enklaste apparatdosan E:1420051 är 47mm djup. 2mm kan man nog i värsta fall snickra bort med kniven längst fram på dosan.

Apparat-ROTdosa finns 35mm djup E:1426150 (OBS! Krävs speciell dos-fräs/hålsåg "T65")

1,5-dosa finns mig veterligen bara i en ROT-variant E:1420341. Står ej djupet bara "Kan monteras i väggar med 45 mm regeltjocklek"

Någon ROT-dosa i kopplingsdos/spisdos-storlek finns tyvärr ej

Tack för ett utförligt svar. Den där 47mm:ers är högst intressant. Synd bara att 1,5 modulers inte verkar vara lika "grund". Var ju synd gällande spisdosan med.
 
Martin_B
kolvas skrev:
Jag är inte helt säker men jag tror att det beror på bl.a brandkrav, en dosa ska skydda brännbart material vid ett fel i den monterade apparaten, t.ex kortslutning i ett vägguttag.
Vad skulle djupet göra för märkbar skillnad egentligen? Själva dosan är väl av brännbart material ändå? Så om där blir varmt och det kommer gnistor osv. så smälter den ju likförbannat oavsett djup? Sen om där är ett ormbo av kablar med brännbar beläggning så borde det ha ännu mindre betydelse.

Min elektriker säger dessutom att jag lungt kan återanvända gamla apparatdosor osv., det har ingen betydelse enl. honom. Och de är ju bara 45mm djupa.
 
dosor är gjorda av självslocknande material och desto längre den får hoppa ju svårare får den att antända något.

Men som Rrrr skrivit så finns det ju en del ROT-dosor med "rätt" djup
 
Mikael_L
Martin_B skrev:
Var ju synd gällande spisdosan med.
Rörutlopp och sen utanpåliggande uttag då?
 
Hur är väggarna uppbyggda egentligen om de bara är 45 djupa från framkant på skiva?
 
Martin_B
Mikael_L skrev:
Rörutlopp och sen utanpåliggande uttag då?
Funderat på det med men då bygger det så långt ut så spisen inte kan skjutas in.

Får lösa det på annat sätt helt enkelt. Får ta den minsta spisdosan jag hittar och fila till den lite :)
 
Martin_B
Rikard Ågren skrev:
Hur är väggarna uppbyggda egentligen om de bara är 45 djupa från framkant på skiva?
Det är det att jag skall ersätta några äldre dosor som är 45mm djupa, där det redan är "anpassat" för 45mm djupa dosor. Kan vara bärande konstruktion bakom och det ena och det andra. Allt GÅR och lösa, men med vilken arbetsinsats liksom. Måste jag börja riva och bygga om osv. så får det hellre vara liksom :)
 
Mikael_L
Martin_B skrev:
Funderat på det med men då bygger det så långt ut så spisen inte kan skjutas in.

Får lösa det på annat sätt helt enkelt. Får ta den minsta spisdosan jag hittar och fila till den lite :)
Men hur gör man i hus med utanpåliggande el då?

Jag har iaf rivit ett kök där spisen var matad med kabel och utanpåliggande perilex-uttag. Där funkade det tydligen.
 
Alla spisar jag har varit med om har haft plats för uttag i nederkant, i värsta fall får väl uttaget placeras bakom sockeln under ett skåp bredvid
 
Martin_B
Mikael_L skrev:
Men hur gör man i hus med utanpåliggande el då?

Jag har iaf rivit ett kök där spisen var matad med kabel och utanpåliggande perilex-uttag. Där funkade det tydligen.
Har mätt men ett utanpåliggande perilexuttag plus stickkontakten i blir lite för mycket. Och visst kan man lösa det på annat sätt som kolvas nämnde, med uttaget bakom sockeln under ett skåp bredvid eller nedsänkt i golvet eller något sådant, men när jag ändå gräver i det vill jag göra det riktigt.

Men strunt samma, nu är det löst :) ....fick skava av och forma om lite, men det gick - även om jag fick kämpa ett litet tag :D. Dosan blev tät och fin också, inga hål och konstigheter och perilex får plats utan problem. Så jag är nöjd.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.