Jag har fått iordning på en jigg för att göra egna ätpinnar och har tänkt använda diverse spillbitar som material. De träslag jag vet att jag har bland spillbitarna är:
Ek
Björk
Teak
Mahogny (eller snarlikt)
Äpple
En
Syren
Körsbär
Idegran eller liknande prydnadsbarrträd
Akacia
Asp? (bastulav från Bauhaus)

Specifik fråga: Är det något av ovanstående som inte bör användas till bestick eller köksredskap?

Generell fråga: Finns det några (någorlunda lättillgängliga) träslag som bör undvikas i köket?


Det känns som att detta är en fråga som borde varit uppe tidigare men jag är så dålig på att komma på sökord att jag inte fick några träffar när jag försökte (hittade bara trådar om ytbehandling).

Jag är tacksam för alla tips och råd!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Har för mig att bok används till glasspinnar då de inte sätter någon smak. Ek-tunnor har ju använts till lagring av sprit så det borde inte vara giftiga men smakar kanske garvsyra, inte så skoj...

Björk har väl använts till kåsor.. En, björk, ask till smörkniv. Acacia har jag nog sett till köksredskap.

Eftersom det säljs redskap i olika träslag så finns det troligtvis reglerat vilka som får användas. Kanske du kan kolla upp det med typ livsmedelsverket.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Det enda jag känner till som är tydligt giftigt och finns i Sverige är gullregn.
 
  • Gilla
Stefan_R
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Jag kommer undvika det som kan vara idegran och glatt fortsätta med de andra träslagen jag har.
 
Undvik tryckimpregnerat. Även om det finns folk här som tycker det är harmlöst.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Undvik tryckimpregnerat. Även om det finns folk här som tycker det är harmlöst.
Förr i tiden användes ibland det mycket eminenta impregneringsämnet koppararsenat för tryckimpregnering av trall / konstruktionsvirke som skulle vara i fuktiga miljöer!😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.