Vi har alla sovrum på markplan och söker nu en lösning på ventilationsproblematiken.
Under sommarmånaderna vill jag kunna ventilera sovrummen, dag som natt. Och jag pratar inte om en löjlig liten spaltventil. Eftersom det ska gå att lämna huset med fönstret i venilationsläge så måste även försäkringsabolaget acceptera lösningen.

Ringer man till försäkringsbolaget så är den enda ventilationen som de erbjuder den från sina gapande munnar, dvs inga råd från det hållet.

De möjliga lösningar som jag ser är.
1) Fönster med vädringslucka
Vädringslucka är den dyraste lösningen, kräver utbyte av fönstret eftersom nuvarande fönster inte går att komplettera med vädringslucka​
2) Fönster med gallerskydd som täcker hela fönstret
Ger för mycket fängelsekänsla och är nog inte godkänd ur branssäkerhetssynpunkt​
3) Mekanisk ventilation med ny ventil
En lösning som jag använder i Barnens badrum och i tvättstugen (Airstar). Fläkten get ett visst ljud ifrån sig.​
4) Ventil med självdrag
Ger inte tillräcklig ventilation på varma sommardagar​
5) Ett nytt fönster som är så litet att det inte går att klättra in genom öppningen. t.ex 40*40.
Men det kanske någon utbrytarkung klarar att åla sig igenom​
Fungerar inte i alla sovrum ur estetisk synvinkel​
Jag vet inte hur små öppningsbara fönster det finns (30 *30 borde vara optimalt)​

Har du någon annan och rent av bättre lösning på mitt problem?
 
Och vad tillför det gångjärnet? Är det mer inbrottsäkert i vädringsläge än ett vanligt och är det godkänt för vädring utan övervakning?
 
Håller med Fredrik, Dreh-kipp borde lösa ditt problem. :)
 
Enligt försäkringsvillkor får jag inte lämna ett fönster obevakat, dvs. inte lämna huset med öppet fönster. Är den här konstruktionen annorlunda säkerhetsklassad?
 
Intressant frågeställning. Kolla med ditt försäkringsbolag.
 
Hade Wisy hemma för demonstration för någon vecka sedan och deras fönster kunde man ha öppet i vädringsläge och lämna huset. Det var godkänt från försäkringsbolaget och ha det så. Enligt säljaren iaf.
 
Det låter intressant! Tyvärr finns inget skrivet på deras hemsida om vädringsfunktionen så jag får ringa.
 
Fix 392 eller 393 kan du ha när du är hemma eller inne hos grannnen. Men ska du lämna huset längre så får du inget försäkringsbolags gillande
 
Hemma eller hos grannen är inte tillräckligt! Om barnen glömmer att stänga fönstret på dagen vill jag vara försäkrad ändå!
 
Du får nog inrikta dig på punkterna 1-4, allt efter tycke o smak...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.