Hej!

Jag har dragit (gammal klassisk) coax-antenn-kabel till alla rum i huset och samlar upp dessa på ett ställe i kattvinden på övervåningen. Jag undrar om någon känner till om det finns något typ patch-panel-produkt för coax-kablar på samma sätt som det gör för TP/Ethernet-kablar?
 
Har egentligen ingen aning om vad som finns nu men förr jobbade jag med terminaler kopplade mot stordator. De anslöts med koax och panelerna var egentligen ganska enkla, en skena med hål i och i hålen satte man kontaktstycken för koax, hona - hona, halva utsidan gängad så den kunde spännas fast i panelen med en mutter.
 
  • Gilla
byggsson
  • Laddar…
Ah, men titta! En så skulle man ha!
 
Antennkablar brukar man inte ansluta mot patchpaneler eftersom man ytterst sällan gör någon omkoppling, sedan så måste man ha någon typ av splitter, då kopplar man istället kablarna direkt till splittern.

Har du tänkt att bara använda marksända nätet eller har du tänkt använda parabol?
För marksända nätet är det typen som "Bob_the_builder" länkar till, men för parabol är det mer avancerat.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Har du monterat några uttag på kabeländarna i rummen?
 
Nej, har bara dragit ut en coax till varje rum än så länge, dvs inte monterat några änd-don ännu. Syftet med patch-panelen skulle vara att snygga upp lite i server-rummet där det i nuläget kommer ut 8 stycken coax-kablar i var sitt rör än så länge. Sen kommer aldrig alla rum vara inkopplade, troligtvis bara ett eller två :p

Parabol skulle nog vara det som skulle vara aktuellt i mitt fall. (Jag har redan fiber indraget i huset, och ett TP-nät patch'at i alla rum redan med IP-tv, så den här coax/parabol grejjen är kommer nog aldrig användas egentligen har jag insett, men tänkte jag skulle avsluta projektet på något snyggt sätt utifall jag av någon anledning hellre skulle vilja köra parabol i framtiden, även om det låter osannolikt...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.