Jag ska byta ut fyra radiatorer i vårt hus från 1954. Blev rekomenderad denna klämkoppling för ogängat rör. Men den är ju så klumpig och ful!

Den nya dubbla kompaktradiatorn vill jag dessutom sätta ganska lågt, samt att den är bredare än nuvarande radiator.

Avståndet centrum rör till vägg är ca 60 mm. Kanske kan man gänga röret, eller är det för trångt?

Rörisen har en pressmaskin, men jag funderar på om det inte är bättre med PEX.
Kanske också lättare med vanlig klämringskoppling och mjukt kopparrör att göra snäva böjar?
 
  • stålrörskoppling-webb.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men du kommer inte åt rören på undersidan eller är de ingjutna eller i bjälklaget? Isåfall kan du ju lägga den fula skarven så den inte syns, t.ex. om du har källaren under, men det har du kanske redan tänkt på och avfärdat. Jag tror inte du kommer undan med en mindre koppling om det gäller klämring. Jag gjorde något liknande, men tvärtom (bytte rören men behöll radiatorn): http://www.byggahus.se/forum/vaerme...-radiator-pa-vaermeslingan-jaernroer-hur.html
 
Redigerat:
Vatette (GBG) har en speciell blå klämring som du använder dig av för att köra en normal klämringskoppling för 22mm även för 21,3mm stål (ogängat). Kostar en 20:a eller liknande och en normal klämringskoppling är mindre än en unifix så totalt blir det mindre klumpigt

Om den nya radiatorn är bredare kommer du behöva flytta uppgången genom golvet ändå? Rekomenderar starkt att gå upp med okarvat rör från avsticket på radiatorslingan. Även om kopplingen blir mindre är det en klump som syns och samlar skit
 
Det är träbjälklag och brädgolv, så det går ju relativt lätt att ta upp en bräda. Frågan är hur snyggt man kan lappa ihop det sedan. Stålrören är inte åtkomliga från källaren, de går inne golvet bland en massa kutterspån.

Om jag gör som ni verkar föreslå - gå på under golvet - ska jag då ta halvhårda kopparrör eller rekommenderar ni något annat? Prisol som verkar lätt att böja? Pex?

Rekomenderar starkt att gå upp med okarvat rör från avsticket på radiatorslingan.
Okarvat -- Betyder det att klämringskoppling inte ska användas dolt? Jag är orolig för att det kan bli svårt att gänga upp och ta bort avsticket. (55 år gamla rör.)

Laddat upp en bild på det andra sovrummets radiator nu. Denna sitter sist i slingan. Hur gör man här? Kan man ha en dold koppling under golvnivå tro.
 
  • DSC_0010w.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.