Jag har hört mig för i vänskapskretsen och det verkar som att den populära åsikten är att kombinerade tvättmaskiner och torktumlare är att de som regel torkar dåligt, att tvätten tenderar vara fuktig eller blöt efter avslutat program fastän den är brännhet.

Finns det bra kombinerade maskiner, eller är detta vad man kan förvänta dig av en kombinerad maskin?
 
Vi har Samsung maskin som är kombinerad. Tycker den är så bra att vi har totalt tre stycken. Så delar inte uppfattningen att den är dålig. Man kan dock inte packa den full om det skall torktumlas.

WD11DG5B15BHEE
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Vi är mycket nöjda med vår Electrolux från 2014, modellen finns dock inte kvar längre. Torkar lika bra som de tidigare separata tumlarna vi har haft och det går absolut att få tvätten snustorr (dock mår inte allt tyg bra av det).
 
det är en kompromiss och förblir en kompromiss
hade det varit bra så hade det bara funnits sådana
 
  • Gilla
datja och 3 till
  • Laddar…
B
A agilde skrev:
Jag har hört mig för i vänskapskretsen och det verkar som att den populära åsikten är att kombinerade tvättmaskiner och torktumlare är att de som regel torkar dåligt, att tvätten tenderar vara fuktig eller blöt efter avslutat program fastän den är brännhet.

Finns det bra kombinerade maskiner, eller är detta vad man kan förvänta dig av en kombinerad maskin?
Har också en Samsung, lite dyrare modell med bl.a. automatisk dosdispensering, WiFi. 8 kg tvätt, 5 kg tork. Saknar värmepump (vilket är en funktion som kan ge sämre torkad tvätt) och torkningen förbrukar 32 L vatten i kylning per torkning. Den var framförallt en av de tystare maskinerna jag hittade när jag köpte, 72 dB vid centrifugering, och det märks, det känns premium.

Den anger kWh förbrukning i Samsung SmartThings app och senaste tvätt i 40 grader förbrukade den 1,6 kWh inkl torktumling. Full maskin brukar bli mer åt 2,5 kWh. Tycker den torkar bra och det är skönt att slippa flytta tvätt till en TT. Hade jag haft plats för två maskiner hade jag haft två stycken kombinerade TM/TT. Att dela upp i separat TM och TT känns förlegat och gammalmodigt. Bekvämligheten att slippa flytta tvätt mellan maskiner är värt eventuell lite extra kostnad i energiförbrukning enl mig.
 
@bygges det låter ju lovande 😀.
Du råkar inte ha modellbeteckningen på er maskin?
 
B bygges skrev:
Har också en Samsung, lite dyrare modell med bl.a. automatisk dosdispensering, WiFi. 8 kg tvätt, 5 kg tork. Saknar värmepump (vilket är en funktion som kan ge sämre torkad tvätt) och torkningen förbrukar 32 L vatten i kylning per torkning. Den var framförallt en av de tystare maskinerna jag hittade när jag köpte, 72 dB vid centrifugering, och det märks, det känns premium.

Den anger kWh förbrukning i Samsung SmartThings app och senaste tvätt i 40 grader förbrukade den 1,6 kWh inkl torktumling. Full maskin brukar bli mer åt 2,5 kWh. Tycker den torkar bra och det är skönt att slippa flytta tvätt till en TT. Hade jag haft plats för två maskiner hade jag haft två stycken kombinerade TM/TT. Att dela upp i separat TM och TT känns förlegat och gammalmodigt. Bekvämligheten att slippa flytta tvätt mellan maskiner är värt eventuell lite extra kostnad i energiförbrukning enl mig.
den gör ju av med mer vatten under kylning än tvätt
 
B
returen returen skrev:
den gör ju av med mer vatten under kylning än tvätt
Nej, tvätt utan tork går det åt 48 L enl spec.
 
B bygges skrev:
Nej, tvätt utan tork går det åt 48 L enl spec.
shit nära nog men det beror ju på mängden tvätt,
 
B
returen returen skrev:
shit nära nog men det beror ju på mängden tvätt,
Vem bryr sig? Med nuvarande vattenpriser handlar kylningen om 250-300 kr per år med 182 torkningar per år.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Köpte en AEG nyligen, är så otroligt nöjd. Tvätten blir ren och torr, man får bara se till att man håller viktbegränsningarna. Min har ett snabbprogram (max 1 kg), tvätt och tork på en timme, hur bra som helst.
 
T torplover_3000 skrev:
öpte en AEG nyligen,
Modell?
 
B bygges skrev:
Vem bryr sig? Med nuvarande vattenpriser handlar kylningen om 250-300 kr per år med 182 torkningar per år.
nä privatpersoner och fiskmåsar bryr sig inte
men de som är ISO14000 certiferade gör det
 
B
returen returen skrev:
nä privatpersoner och fiskmåsar bryr sig inte
men de som är ISO14000 certiferade gör det
Det här är väl ett forum för privatpersoner och inte iso14000 certifierade?
 
K Kane skrev:
Modell?
Den heter LWR722O84G. Jag köpte den via AEG:s hemsida, man fick 15% rabatt (mot att man skriver upp sig på deras nyhetsbrev...) och gratis inbärning och förlängd garanti via dem.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.