Jag har 3-4 stora stenblock nere vid stranden som jag skulle behöva spräcka då isen flyttat på dem så att det blivit för smalt att dra upp båten. Jag tänkte använda snigeldynamit men problemet är att stranden ligger 150 meter från huset och det är väldigt brant sista biten. Detta gör att ett elverk som orkar driva en borrhammare blir svårt att transportera dit. Jag utgår från att 150 meter är för långt för att dra en skarvsladd, verkliga längden blir förmodligen längre än så då man måste anpassa dragningen till terrängen.

Nu till frågan. Finns det batterimaskiner som orkar med att borra ett antal 30 mm hål i granit? Jag tänkte i så fall hyra en över en helg.
 
Kan du inte bygga en jätte istället? Du gör typ ett A med block och talja i toppen som kan lufta stenen. Sen en till vinsch för att tippa A:et så stenen flyttas en meter eller så. Sen upprepa.
 
Jag har inte svaret på din fråga men vet att jag skulle välja en bensindriven cobra för den arbetsuppgiften.
 
  • Gilla
Totte_S och 2 till
  • Laddar…
Det finns lite SDS Max maskiner att köpa men det krävs ju också att dom finns att hyra. Dom klarar 30mm även om det inte kommer vara som att skära i smör
 
Frågan är hur många batterladdningar som behövs. 5 batterier i timmen?
 
XGT HR 006G elr en kompressorvagn
 
HogeN HogeN skrev:
XGT HR 006G elr en kompressorvagn
Är det inte överkurs för en handfull stenblock? En cobra löser rimligtvis uppgiften betydligt billigare.
 
tommib
Bild?

Om du tvunget måste göra 30 mm hål så håller jag med om en cobra, det är överlägset enklast förutsatt att det går att jobba med den på ett säkert sätt.

Om stenarna är sådana att du skulle kunna knäcka dem med 20 mm kilar så finns det massor av batterimaskiner som klarar det. Tyvärr går det inte så snabbt.
 
Bygger en del i skärgården. Jag brukar köra elverk från båten då jag behöver byggström på knepiga ställen. Du hade ju en båt.
 
Hyr dig en Cobra som sagt. Jag hade i uppgift att bila bort toppen av en stor sten som slog i underredet på bilarna. Med hjälp av Biltemas 1500w borrhammare borrade jag 8mm hål och bilade med mejsel. Tänkte att det borde duga åt det lilla jag ska göra.

Höll på och slet oavbrutet i 3h innan jag fick bort toppen som motsvarande ett mjölkpaket. Nästa gång hyr jag en Cobra oavsett hur litet jobbet är.
 
Älskar att lyfta flytta stora stenar med spett och hävstänger. Att borra 30 mm hål med sladdmaskin går går men även det tar lite tid , har aldrig jobbat med batteri maskin men antar att alla joule drar rätt mycket batteri.
 
F fribygg skrev:
Är det inte överkurs för en handfull stenblock? En cobra löser rimligtvis uppgiften betydligt billigare.
inte när granit och 30mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.