Hej,

Måste alla takuttag för lampor vara ett 117mm diameter disk av vit/beige plast med ett krokhåll?
Eller finns det nån slags "snyggare" variant på marknad? Svart? Mindre diameter? Eller?

Jag vill hänga min lampa från ett vanligt krok i taket men dra el från en takuttag som ligger längre bort. Är jag tvungen att använda en takkåpa för att täcka takuttagets utseende? Det känns som att alla har vant sig till utseende. Eller finns ett konspiration mellan fula takuttagstillverkare och kakkåpa tillverkarna?

Jag hoppas att det finns fler alternativ på takuttag marknaden. :thinking:
 
useless useless skrev:
[länk]
Ok, DCL. Check. Men utseendemässigt då? Där finns många olika varianter av strömbrytare och standard schukouttag. Varför inte varianter på takuttag?
 
Det gör det.
 
Apple68 Apple68 skrev:
Hej,

Måste alla takuttag för lampor vara ett 117mm diameter disk av vit/beige plast med ett krokhåll?
Eller finns det nån slags "snyggare" variant på marknad? Svart? Mindre diameter? Eller?

Jag vill hänga min lampa från ett vanligt krok i taket men dra el från en takuttag som ligger längre bort. Är jag tvungen att använda en takkåpa för att täcka takuttagets utseende? Det känns som att alla har vant sig till utseende. Eller finns ett konspiration mellan fula takuttagstillverkare och kakkåpa tillverkarna?

Jag hoppas att det finns fler alternativ på takuttag marknaden. :thinking:
Ta bort uttaget och sätt ett slätt doslock med dragavlastning är ett alternativ om du ogillar uttagen
 
  • Gilla
Apple68
  • Laddar…
Det är väl nån gammal elektrikertradition att alltid använda takdosan som kopplingsutrymme som gör att dosorna och passande uttag är jättestora. Det finns DCL-uttag med anslutningen på sidan som gör det att det blir lite snyggare om lampan sitter en bit bort. Annars är nog kanonkulas förslag det mest 'slimmade'.
 
  • Gilla
Apple68 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.