Hej!

Skall ha en trappfunktion med tre brytare för resp två lampor. Skulle dock vilja att strömbrytaren i "mitten" (kors) och på "slutet" (trapp) är av kronmodell (2-pol) för att slippa dubbla dosor och brytare?

Någon som vet om det finns kronkontakter för korskoppling?
 
Korskopplare finns så vitt jag vet (och jag har letat för några år sedna) inte i dubbelutförande. Troligen blir det för många trådar till en och samma apparat.
 
Ok, misstänkte det! Får bli dubbla dosor då istället! :)
 
Varför inte tryckknappsdimmrar? Då kan du tända, släcka, och dimra belysningen från hur många ställen du vill. Utan krångel med trapp/kors/trapp. Färre antal ledare, enklare att koppla osv
 
Menar du med "tryckknappsdimmer" en dimmer med ratt som man tänder/släcker genom att trycka på ratten, typ Eljo Trend? Finns dessa även för korskopppling menar du? Det blir ju iofs fortfarande två dosor istället för en med kronkontakt men visst dimmern uppväger detta.

Det som skall lösas är belysning i sovrum. Belysningen består av taklampor som skall tändas/släckas från tre ställen; innaför dörren samt vid varje sida om sängen. Sen skall även ett antal spottar i en nisch kunda tändas/släckas från samma ställen. Min första plan var att sätta dimmer innaför dörren och sen varsin kron på varje sida om sängen, mest för att kunna släcka i tak och nisch när man lagt sig och tänt sänglampan.
 
Aha, men inte helt med på hur denna löser mitt ursprungsproblem i om den finns en kronkontakt för korskoppling? Med ovan måste jag väl ändå ha dubbla dosor på varje sida om sängen?
 
Du kan använda en vanlig dubbelströmbrytare som du förser med fjädrar. Dessa styr var sin dimmer. Varje dimmer kan sedan förses med nästan hur många återfjädrande brytare som helst.
Dvs du behöver endast en dosa vid varje ställen där den ena knappen styr taklampans dimmer och den andra fönstrets dimmer.
 
Ok, nu e jag med. På samma uttag på dimmern så kopplar jag alltså alla tre brytare och eftersom de fjädrar tillbaka så "stör" de inte varandra? Utesluter detta att ha en "vanlig" dimmer innanför dörren?

Placerar man tryckknappsdimmern vid ljuskällan enklast då kanske? Den behöver väl nästan en egen dosa med lock så man kommer åt den?
 
Lite beroende på vilken du väljer så får den plats i apparatdosan bakom brytaren, eller i en separat kopplingsdosa. Eller kanske i en takdosa. Det är bara att placera där det blir enklast.

Dessa dimmers styrs av en puls, så det blir mindre tråddragning (=mer plats i dosorna). Dvs varje brytare kopplas som en vanlig brytare för en lampa utan trappkoppling, alla brytledarna kopplas ihop på styringången till dimmern.
 
Ok, men dessa återfjädrande strömbrytare, innebär det att man måste "dimmra ner" för att släcka, dvs du kan inte släcka med ett "snabbt tryck" som på en vanlig dimmer?
 
De flesta sådana här dos dimmers fungerar så att ett kort tryck tänder eller släcker lampan (oftast då med "minne" tänder till tidigare dimmningsnivå), en längre tryckning kör dimmern uppåt eller nedåt (varannan gång). men det finns också varianter där ex. 2 korta tryckningar får dimmern att sakta dimma ned automatiskt (insommningsfunktion), och en del andra finesser.
 
Så det är alltså inte strömbrytaren som styr detta utan dosdimmern? Vet du om det går det att sätta fjädrar på en vanlig D-kron från Eljo Trend? Vart får man tag på fjädrarna?
 
Återfjädrande brytare ordnar man genom att sätta fjädrar i befintliga brytare, de finns att köpa lösa iallafall till Eljo och Elko. Just den dimmer som finns på bilden här ovan, har i andra trådar här fått mycket bra omdömme, Den finns nu att köpa på Clas Olsson (tror den är ny i sortimentet). Det följer med fjädrar i förpackningen, osäker på hur många och till vilket fabrikat av brytare.
 
Om man ska vara riktigt petig så torde fjädrar som följer med dimmern CE-märkningsmässigt vara tveksamt att använda till brytare som inte är av samma fabrikat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.