En bergvärmepump kopplad till ett lågtemperatursystem (golvvärme) är ju det effektivaste man kan ha eftersom temperaturdiffen mellan borrhålet och slingorna blir så låg (Säg ex 7 grader i hålet och 35 grader i slingan).

Temperaturdiffen blir dock betydligt större när pumpen ska tillverka varmvatten till disk och dusch. Då ska helt plötsligt 7 graders värme i hålet värma en ackumulatortank till ca 55 grader. Därigenom minskar också pumpens COP-värde och elförbrukningen ökar.

Så min fråga är om det finns en värmepump kombinerad med en panna så att man kan få upp temperaturen i ackumulatortankarna genom att elda?
 
Framgår inte vad du har i dag, Vedpanna - tankar - reglering värme ut till huset o.s.v.
 
E Einh skrev:
En bergvärmepump kopplad till ett lågtemperatursystem (golvvärme) är ju det effektivaste man kan ha eftersom temperaturdiffen mellan borrhålet och slingorna blir så låg (Säg ex 7 grader i hålet och 35 grader i slingan).

Temperaturdiffen blir dock betydligt större när pumpen ska tillverka varmvatten till disk och dusch. Då ska helt plötsligt 7 graders värme i hålet värma en ackumulatortank till ca 55 grader. Därigenom minskar också pumpens COP-värde och elförbrukningen ökar.

Så min fråga är om det finns en värmepump kombinerad med en panna så att man kan få upp temperaturen i ackumulatortankarna genom att elda?
Menar du enbart via eldning nu? BVP ska enbart stå för uppvärmning?
 
Några 7 grader får man normalt inte alls från borrhålet mitt i vintern. Runt nollan till ett par minusgrader är vanligt. Inget problem att bygga värmesystemet så att värmepumpen dockar mot en vedpanna med ackumulatortank. Då kan man koppla så att värmen automatiskt tas från ackumulatortanken om den håller över en viss temperatur.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
C
E Einh skrev:
Så min fråga är om det finns en värmepump kombinerad med en panna så att man kan få upp temperaturen i ackumulatortankarna genom att elda?
Kollar man på t.ex. Nibes "systemlösning" för hur man kopplar ihop VP och vedpanna så föreslår de att man förvärmer vattnet i en VV-slinga i acktanken på väg till värmepumpens VVB.

Det är förvisso bakvänt på så sätt att VP fortfarande får jobba på "högtemperatursidan" men det är nog bästa kompromissen så att man får varmvatten även när man inte eldar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
B
@cpalm, kompletterar man med en vvc pump som pumpar från vvb igenom slingan tillbaka till vvb från värmepumpen och enkel styrning av pumpen, så kan man få slutvärmning av varmvatten från vedpannan också, om det är tillräckligt varmt.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Det går att få till med ved och VP , blir lite extra rör och styrning bara.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Framgår inte vad du har i dag, Vedpanna - tankar - reglering värme ut till huset o.s.v.
Har direktverkande el men funderar för framtiden när jag lägger golvvärme.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Menar du enbart via eldning nu? BVP ska enbart stå för uppvärmning?
Ja precis. Tappvarmvatten ska primärt ske vid eldning.
 
J Josth skrev:
Några 7 grader får man normalt inte alls från borrhålet mitt i vintern. Runt nollan till ett par minusgrader är vanligt. Inget problem att bygga värmesystemet så att värmepumpen dockar mot en vedpanna med ackumulatortank. Då kan man koppla så att värmen automatiskt tas från ackumulatortanken om den håller över en viss temperatur.
Ok, tack för infon. Skulle det vara bättre att lägga kollektorslingan i ett vattendrag istället? På botten lär det ju inte bli kallare än 4+ på vintern.
 
Ja sjövärme är mycket bra för de få som har möjlighet till denna. Dock kan det kräva lite mer underhåll om slingan påverkas av isförhållanden och folk som slänger i ankare som fastnar och liknande.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
B
Krävs tillstånd för att få lägga kollektor i sjö också vill jag minnas. Men visst är det en bra möjlighet för dem som bor nära ett vattendrag.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Krävs tillstånd för att få lägga kollektor i sjö också vill jag minnas. Men visst är det en bra möjlighet för dem som bor nära ett vattendrag.
Det krävs inte tillstånd enligt 11 kap. miljöbalken, finns ett undantag i 11.11 § p. 3. Kan hända det krävs en anmälan till kommunen.
 
B
G Genomklok skrev:
Det krävs inte tillstånd enligt 11 kap. miljöbalken, finns ett undantag i 11.11 § p. 3. Kan hända det krävs en anmälan till kommunen.
Det beror på. Är det ett vattenskyddsonråde så krävs exempelvis tillstånd. På andra ställen räcker anmälan.

Egentligen är det inte så stor skillnad, i praktiken så är det oftast bara en formalitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.