Ska snart flytta in ett hus byggt 1909, stort schabrak i nån märklig nationalromantisk stil, lite ville-villekulla i sten. Tidigare-tidigare ägare har varit framme med vit-penseln på tegelfasaden och nu funderar jag på vad som är bäst.

Färgen flagnar lite och huset passar inte i en så rå stil. Försökt med research, men hittar väldigt lite bilder på denna typen av hus. Skånsk tegelversion verkar inte vara så vanlig.

alt 1-färgen kritar, är det rimligt att få bort den så att det blir snyggt, eller är det dömt att misslyckas?

alt 2- hydraulit färg som jämnar ut ytan lite eller slamma

alt 3- putsa om det, och isåfall med vilken typ. Slätputs, spritputs?

Funderar också på vilken färg, ljus engelsk röd på fönster och ljusgul eller ljusgrå fasad?

Nån som ser något annat som borde fixas för att bejaka galenskapen i detta hus?
 
  • fasad soder2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul hus! Var är den andra halvan? Brukar inte rent tegel vara vanligt i Skåne?
 
Eller hur! det är så mycket vinklar och vrår men enligt uppgift så ska det var byggt sådär från början.

Rent tegel är mycket vanligt, speciellt i det här området, och vackert tegel med för den delen, men jag vet inte om det GÅR att få bort. På skånelängan gick det inte, men där var det nån oljefärg som vi blästrade för att kalkfärgen skulle få fäste. Det ser bara fint ut, men tycker inte att målat tegel klär ett sådant här hus med ambitioner!
 
Om byggåret 1909 är en taxeringsuppgift kan huset mycket väl vara uppfört ett helt annat tidigare år. Bortsett från det är mitt tips att kolla hos byggnadsnämnden om där finns något ursprungligt bygglov. Då kan ni jämföra med ursprungliga ritningar om någon detalj aldrig kom till utförande, alternativt har blivit förvanskad i efterhand.

Googla på "arts and crafts" och "architecture" så hittar du en del närliggande impulser.
 
jo, det brukar ju med säkerhet vara tidigare än 1909, men just i detta fall så är nog sannolikheten i varje fall hyggligt stor att det skulle kunna vara 1909. Många år äldre lär det inte vara.
 
Jag skulle slätputsa det. Mest för jag bor i putsat hus själv som inte är slätputsat och därför omöjligt att enkelt laga själv när väggen skadas. Personligen skulle jag välja grå puts och sätta färg med hjälp av trädetaljerna istället, enklare att göra om i fall det inte blev bra.
Om det nu inte går att ta bort färgen så det blir en tegelfasa igen, det är ett bra alternativ det också. Måla om är inte mitt val alla fall.
Huset däremot kunde jag ha valt, ser riktigt spännande och trivsamt ut, grattis!
 
jag är väldigt inne på arts and crafts, är lite därför jag har valt det här huset. Men jag tycker inte att jag hittar något som funkar som inspiration på nätet, mest nya bilder med vita fönster.

Området i Arlöv är uppfört kring sockerbruket och lite andra småindustrier, ett hus är tom uppfört med inspiration från "the studio"! Hippa förmän därute måste jag säg!

Jag var också inne på ljusgrått, vitt ser lite hårt ut och den volymen är så stor! Sen vill jag ha en ganska framträdande färgsättning i rött eller grönt så det binder ihop huset. Två olika nyanser av grönt på snickarglädje och fönster kanske? Tänker gärna lite engelskt för detta huset ska få en riktig cottage garden. Grönt smalt staket med vita knoppar!

ytan i alpvillan nedanför fönstren är träfylld, med slät spont. Borde väl vara snickarglädje där med... tror att det är helt ndvändigt att investera i riktigt bra verktyg för finsnickeri =)

Jag ska kolla upp hur slätputs ser ut. Sambon är murare men har den vanliga oförmågan hos yrkesmän att förklara hur det blir. Jag får bara nån obegriplig handrörelse för hur man applicerar det som inte säger mig speciellt mycket!

Stadsbyggnadskontoret nästa!
 
och dom postar de gamla ritningarna omgående! fantastiskt vilken service!
 
vad tror ni om altanen, kan pergolan verkligen vara original? träbeklädnanden av muren ska bort, under var fint tegel.
 
Jag skulle nog inte ta bort pergolan innan jag hade blottat teglet.... ser ut att kunna stämma bra överens. Den är inte helt fel. Har du nån växtlighet på den nu?
 
nej, här tas inte bort något, den kan nog bli bra med lite färg. Jag har ingenting nånstans, vi flyttar in om 3 veckor, men jag tror inte att det blir växtlighet precis intill huset. Lite allergisk mot växter vid husgrunden. Däremot så kommer det att bli ett överflöd av ramblers i trädgården som helhet!

Öppna verandor har jag läst hör till nationalromatiska villor, men detta kan väl inte vara en sådan?
 
Vågar inte vara kategorisk. Träkonstruktionen KAN vara original, och har isåfall troligen först ramat in markisväv i tak och "fönstergluggar". Men anläggningen kan också härröra från 1970-talet. Jag skymtar en ytterdörr, som kan vara av sådant datum.

Vill man ha klätterrosor finns spaljéer som funkar bättre. Nationalromantisk är denna villa inte alls. Bara "romantisk". :)
 
Så nu har jag fått fatt i ritningarna och kan berätta lite om huset. Orignalet från 1903 såg ut som ett typiskt skånskt hus i jugendstil, valmat tak och smårutor upptill. (som vänstra sidan av västra fasaden, utan påbyggnad framåt)

1915 fick de för sig att hotta upp huset lite i nationalromatisk stil med en alpvilla och brant taklutning. Flera förslag var godkända, men de valde en variant där de byggde en ny yttre vägg en meter framför den tidigare, och bröt takvinkeln med den sk alpstugan. Taket var ännu mer ornamenterat med vindskivor som stack upp i något forn-nordiskt kryss. Det var en fotograf som var beställare. På västra fasaden fanns ännu inte den öppna verandan, men där utbyggnaden är till höger fanns det en punsch-veranda med lågt tak. Denna balanserade upp alpstugan så att det blev tripp-trapp-trull.

Mellan 1915 och 1958 byggdes verandan in och det valmade taket gick ut här med. (bild på västra fasaden, högra delen)

1958 fanns godkända bygglov för en hemsk tillbyggnad som de ändå valde att inte göra, som tur var. Då hade de också tänkt ta bort all snickarglädje.... och ersätta med en plåt-balkong!

Har tittat runt mycket i lund på liknande stenhus, funderar på att låta alpvillan avvika ännu mer istället för att försöka föra ihop det. Sen tror jag att det blir mycket bättre med en passande, stramare ram för trädgården. Nu är det bara friväxande saker utan linjer, väldigt plottrig tomt går inte till plottrigt hus.
 
Redigerat:
Tänkte uppdatera lite i fasadtankarna, hade ett företag här och teglet är tillräckligt hårt för att kunna ta bort färgen. En kille från mästerbläster var här med maskinen och gjorde ett arbetsprov. Det var en sååå vacker gul tegelfasad som kom fram. Lite fönster och dörrhål som är ifyllda här och var, men det tycker jag bara är charmigt. Perfekt färgmatchat till takteglet var det också. Kände mig som ett barn på barnkalas när den vita färgen rann bort. Nu väntar jag bara på en offert sen ska jobbet beställas. Det blir inget växthus till sommaren med det här är helt klart värt pengarna! Stolen är målad i den gröna färg jag tänkte på när det var ljusgrå fasad på gång.
 
  • fasadstor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte visa lite efterbilder, även om det inte är helt klart, men man ser iaf teglet nu! Den södra fasaden mot vägen är tillbyggd med åkarpstegel, originaldelarna som är kvar mot öster, norr och större delen av väster är i gult lommategel med en röd bård.

Vi har provmålat på alphyddan på de trädelar som ska bytas ut, grönt är inte längre självklart.
 
  • blästring dag 1 senarereducerad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • beskurenframsida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • beskuren hörnreducerad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.