I mitt hus från 1850 talet finns det synliga bjälkar i taket, jättefint förutom att någon fernissade dom med ett icke så lysande resultat.... (brun/svart strimmigt)

Jag har nu lyckats med konststycket att ta bort fernissan. Men självklart eftersom bjälkarna är ganska ojämna så blev resultatet att bitvis är bjälkarna matt valnötsbruna och bitvis ljusare (obehandlat trä).

Det ser ganska OK ut men jag skulle inte ha något emot att få ett jämnare resultat. Frågan är då hur jag ska behandla bjälkarna för att få ett snyggt resultat med en jämn färgton?!

Jag utjämnar gärna till den matta "valnöts" nyansen, jag vill inte måla och jag vill ha ett matt naturligt intryck.
Rå eller kokt linolja har jag hitentills fått som tips?!

Finns det något annat bra tips som någon kan bidra med?

Tacksam för alla svar

Tjipp
 
Hur jag gjorde/gör med mina takbjälkar finns på hemsidan om intresse finns ;)
 
Hej

Tack för svar.

Spännande hemsida! Önskar att jag hade gjort något likande för min renovering. Skulle vara kul att ha eftersom man glömmer så fort.....

Så till bjälkarna. Ser fint ut! Jag har några frågor:

- Hade du både gamla och nya bjälkar som du laserade? Fick de i sådana fall samma nyans?

- De gamla takbjälkarna såg ut att vara ganska "flammiga" innan dom blev laserade, blev resultatet jämt och snyggt?

- Blev lasyren matt, då menar jag helt sidematt? (Jag vill ej ha tillstymmelsen till glans på mina)


 
ostberg skrev:
- Hade du både gamla och nya bjälkar som du laserade? Fick de i sådana fall samma nyans?
På nedre planet bara gammalt. Blir "blandning" på plan 2 mellan nytt & gammalt så vi får se hur det blir.
- De gamla takbjälkarna såg ut att vara ganska "flammiga" innan dom blev laserade, blev resultatet jämt och snyggt?
Restultatet blev helt ok. Den "blankare" ytan blir på inbuktningarna i stockarna där det är svårare att bearbeta trät. Ger en förstärkt "gropig" kännsla när lasyren kom på även denna effekt är vi nöjda med.
- Blev lasyren matt, då menar jag helt sidematt? (Jag vill ej ha tillstymmelsen till glans på mina)
Det blev matt. Men jag antar att valet av lasyrtyp spelar stor roll. Lika så får man säkert tänka på hur man riktar och sätter belysningen.
Men i det stora hela så blev vårt resultat bättre än vi hade trott från början :D
 
Hej snickarpelle
Tack för tipset, har nu fixat till mina bjälkar, blev skitbra!
Jag använde någon typ av bets som var helsnygg.
Var helt insnöad på andra saker tills du tipsade mig om bets & lasyrvärlden. (så självklart men ändå så långt bort...)
Kommer att bli så mysigt att ligga i sovrummet och glo på bjälkarna, kommer få svårt att sova.
Tjipp & Gla påsk
 
ostberg skrev:
Kommer att bli så mysigt att ligga i sovrummet och glo på bjälkarna, kommer få svårt att sova.
Nyfiken ::) någon bild kanske........
 
Ja, bilder, helst, tack!

Vilken nyans på bets använde du? Vi är i samma sits med på sina ställen mycket fula bjälkar.
Vill helst ha hela bjälkarna ljusa, träfärgade.

Dina SnickarPelle är väldigt fina, men lite för mörka för min smak.

/EB
 
EB skrev:
Dina SnickarPelle är väldigt fina, men lite för mörka för min smak.
Kolla vår byggdagbok 18 sept. så finns några färgprover.
Vi valde nu tjärbrun men var tidigare inne på lite ljusare......
 
Jag kan inte publicera en bild men skicka via mail om ni vill.

Hittade också vid ett besök på måleributiken en stor färgkarta för bets från Beckers, värt att kolla på.

Jag använde nr 115 Modern Walnut från något som heter Zar, jag spädde den en hel del för att få en mkt tunn bets. Träet i mina bjälkar var lite rödaktigt och jag tror det kanske har påverkat slutresutatet en del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.