Jag ska inreda mitt hobbyrum och vill gärna ha en hel vägg med små utdragbara lådor, som det var på järnhandlarna förr i tiden.

Om lådorna ska vara stadigar och hålla för att ha skruv, spik verktyg, kvartingar och diverse annat i så känns det som nån form av fingerskarv av sidostyckena på lådorna är lämpligt.

Då väggytan är på 4*2,6 meter blir det ju en del lådor, har tänkt mig en framsida på kanske 35 cm gånger 15 cm.
Farsan har en handöverfräs och en sinkningsmall jag skulle kunna använda, men det känns som att det skulle bli ganska drygt att göra alla lådor i den då det blir fyra moment per låda (ett för varje hörn)och det är kanske ett hundratal lådor.

Jag tänker mig istället att man lägger en hel bunt med delar (till samma sida), drar ihop dom med en tving och istället fräser med hjälp av fräsens kantanhåll som man justerar för varje rad. Tapparna blir ju beroende av diametern på fräsen (går ju iofs krångla till det så att de inte blir det) men det spelar ju ingen större roll i detta fallet då jag kan anpassa storleken på virket efter detta.

Jag är inte direkt nån finsnickare men jag tycker det låter som att det skulle kunna funka, nån kanske har provat, eller finns det nån annan variant man kan använda sig av vid "massproduktion"?
 
http://www.tooltrust.se/080501_Katalog.pdf

Här finns lite och välja bland.Kolla efter fingerskarvsfräs
Dock för en maxhöjd på 40mm.
Kan ju vara bra till lite lägre lådor.
Och fort lär det gå.



Jag har tänkt på ett liknande projelt då jag har ca 30 kvm fiskbensparkett i ek liggandes.
Möbelvirkestorra fina bitar som jag tänkte göra lådor eller askar av
 
Redigerat:
Använd bordssågen.
Gör en enkel fingerskarvsjigg.
Sänk klingan till lämplig höjd.
Sätt ihop en kladd med tex 4 sidor med tving.
Såga dom stående.
 
Det går inte att använda lådfogfräsen på sid 18 i Tooltrusts katalog (länk här ovan) då?
Om man fräser några limfogskivor och sedan klyver fram sidostyckena och framstyckena?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.