Någon som testat fingeravtryckslås? Skulle vilja ha ett då dottern jämt glömmer nycklarna och jag måste åka hem för att öppna:(
Såg några på neureka.se , men funkar detta? Känns fortfarande så mycket Arkiv-X!
 
Välkommen till forumet! :)
Har inte testat de där låsen, men har hört att de går att manipulera med hjälp av tejp. :-/ :p
Låt dottern sitta och vänta isf att åka hem och öppna. Jag tror hon snabbt lär sig att hålla reda på nycklarna. ;)
 
Immobil skrev:
Välkommen till forumet! :)
Har inte testat de där låsen, men har hört att de går att manipulera med hjälp av tejp. :-/ :p
Låt dottern sitta och vänta isf att åka hem och öppna. Jag tror hon snabbt lär sig att hålla reda på nycklarna. ;)
De går inte manipulera med hjälp av tejp, men man använder det som första steg för att "knycka" ett fingeravtryckcoh tillverka ett nytt syntetiskt finger. Knappast något medelpundaren sysselsätter sig med.
Problemet med fingeravtrycksläsare är att kalla händer ibland inte fungerar.
 
De går inte att manipulera med tejp.

Däremot har det varit en del problem med elektroniken. Men det skall vara ordnat enl fabrikanten.


Dock ifrågasätter jag om det är lämpligt som lås till en bostad. Man brukar säga att det är ett "daglås" som skall hindra "tillfället"

Assa har just lanserat ett lås med fjärrkontroll, om man vill ha lite "fräcka" grejor.
Ett tips är att vänta något år, så att alla fel är åtgärdade.


Mats
 
"På två veckor och för 5 000 kronor kan du skapa falska fingeravtryck som kan lura de flesta fingeravtryckssystem på marknaden i dag.

Det har Marie Sandström i Linköping bevisat.

Hon har sammanlagt lurat 12 olika fingeravtryckssystem som är gjorda för att öka säkerheten och skydda mot bland annat konstgjorda fingeravtryck.

– Jag ville visa att det är möjligt att lura systemen, säger hon."


Här kommer hela faderullan.
 
Jo, då fick dom hicka!!

Det är dock ganska avanserat.

Tror knappast att någon tjuv bemödar sig med det jobb det innebär, om det bara gäller inbrott.

Nä, då används nog snarare en stor skruvmejsel, som i allmänhet räcker för de låskistor man använder till "finger-lås".
 
Jag tackar för råden.
Köpte ett på neureka. Det var enkelt att installera och jag kunde behålla ASSA låset! Det var så jag ville ha det. När jag drar på semester så låser jag med alla låsen, men när man bara är på jobbet eller på baksidan så är det alltid låst, fast inte för familjen såklart!
Har märkt att om man har torra fingrar så får man blåsa i handen först. Sedan funkar det utmärkt.
3000 spänn är ju förståss en slant, men jag är i alla fall först på gatan och jag tycker att fördelarna överväger priset. Nu behöver jag aldrig byta låscylinder om barnen tappar nycklarna:)
 
För övrigt så är det ingen skillnad på fingerlås och andra vad beträffar låskista och kolv. Det är ju samma saker i princip. Med en kofot så ryker nog ASSA2000 låset också. Låset jag köpte stoppar nog för samma sak som ASSA. Det vill säga i princip ingenting. Eller i alla fall så stoppar de inte den som absolut ska in!
Det är för de ärliga man låser?
 
Hejsan.

Hur klarar låset kylan?

Har en son som tappar nycklar per parti och minut, så jag måste också se mig om efter ett alternativ, men efter som inte fingeravtrycks läsaren är skyddad under kupan, vilket man skulle ha hoppats på men men.

//Bourne
 
Nr 1 De fingeravtryckslås stoppar inte på långa vägar lika mycket som ett Låst Assalås.
Kan räkna upp två sätt att ta sig in utan problem. Första är en 1 ståltråd eftersom dörren enbart är låst med Tryckeskolven. Tid, nja säg för den goda sakens skull 15 sec att öppna dörren. Åverkan, Ingen. Gällande försäkring, tveksamt om den gäller utan en kraftigt höjd självrisk om äns det. Andra sättet. En större sten alt en kraftigare handslägga snodd från närmsta järnaffär. Ett välriktat slag ovanfrån och du kan öppna dörren med en morakniv eller likande.
Har väl monterat runt 2000 lås av tycken Elektroniska ej fingeravtryck men med ett monteringssätt som är identiskt.
Å har man satt såpass många så har man också fått några att gå i baklås. :)

Nr 2. Allt vad som anses som godkänd låsenhet får förlorad. Se till att försäkringsbolaget inget har några krav alls. Å vad som händer om däras krav inte uppfylls.

Sen man låser för att den oärliga skall få det så jobbigt som möjligt att ta sig in.

Å än så länge är allt vad fingeravtryck totalt värdelöst. Det är fräckt med påtok förmycket problem.
 
Kodlås, någon?

Eller är det lika sårbart som fingeravtryckslåset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.