Såg på tv där det fanns en dörr med lås som öppnades med en fingeravtrycksläsare. (inget sc-fi prog)
Det var ett av de amerikanska inredningsprogrammen. Någon som har sett något liknade här i Sverige? Det skulle vara kungligt att ha en sån.
 
Ja det va förnämligt, kostar dock som jag trodde en slant. Synd bara att det var så lätt att lura den (och alla andra fingeravtrycksläsare), det trodde jag inte
 
En läsare som läser av ögats iris blir säkrare (det går inte att göra avtryck). Men då kan man möjligtvis få problem att komma in om man byter linser eller har allergi!
 
Säkerheten är för dålig vad gäller fingeravtryck (se artikel, plus att fingeravtryck inte är så unika som man gärna vill tro). Röstavkänning är något bättre, men inte mycket. Att läsa av näthinnan är betydligt bättre (en faktor 1000 mindre risk för att någon obehörig får tillgång, jämfört med fingeravtryck och röst), men känns lite opraktiskt (och problem med linser och sjukdomar).

Det är ett intressant problem dock, men jag skulle inte lita på säkerheten ännu... Ett problem med den här sortens system är att det i teorin inte går bevisa att något är helt säkert -- det går bara att visa att det är mycket osannolikt att det är osäkert, om ni förstår vad jag menar...
 
Varför lägga ner massa pengar på lås, när tjuven nästan altid krossar glasrutan och går in. :-/
 
Därför att ett lås inte skall hindra tjuven från att gå in (det gör han ju, som du skrev, lätt genom en fönsterruta) utan hindra honom från att lätt bära ut TV, dator etc ur huset.

/Gojan
 
Och ett fingeravtrycksstyrt lås på utsidan hjälper då på vilket sätt?

Alltså, jag förstår vad du menar men det var väl kanske inte det tråden handlade om?

För att motverka inbrott via fönstren kan ju annars en försvårande åtgärd vara att sätta klar solfilm på fönstren, de blir rätt mycker mer svårforcerade då.

//Markus
 
Var köper man sådan solfilm?

/J
 
zaladin skrev:
Säkerheten är för dålig vad gäller fingeravtryck (se artikel, plus att fingeravtryck inte är så unika som man gärna vill tro).
Ett förtydligande. Fingeravtryck är helt unika (tänkbart undantag är enäggstvillingar -- vet inte om så är fallet).

Problemet är att avläsarna inte använder hela fingeravtrycket när de fastställer identiteten, utan bara en bråkdel. Därmed kan olika fingeravtryck se lika ut för avläsaren.
 
Konsulten skrev:
Problemet är att avläsarna inte använder hela fingeravtrycket när de fastställer identiteten, utan bara en bråkdel. Därmed kan olika fingeravtryck se lika ut för avläsaren.
...eller att tjuver "lyfter" dit fingeravtryck från ex. dörrhantag och sedan kopierar det efter metoden i inlägget från PatWest...

Alter ego
 
Alter_ego skrev:
...eller att tjuver "lyfter" dit fingeravtryck från ex. dörrhantag och sedan kopierar det efter metoden i inlägget från PatWest...

Alter ego
Jo. Tänkte dock specifikt på problematiken att två skiljda fingeravtryck kan avläsas som ett och samma av avläsaren. Beror alltså inte på att fingeravtryck inte är unika, utan att avläsaren har dålig upplösning.
 
Det finns inga helt säkra lås - avsikten med ett lås är att det ska bli så jobbigt och så tidskrävande som möjligt för en ev inbrottstjuv att ta sig in att de hellre avstår.

Fingeravtryck kan nog bli väl så goda alternativ - varför inte köra med en mall där man måste använda t ex två fingrar i rätt ordning? Då blir det väääldigt svårt att gissa rätt med "lyft"-metoden....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.