Hej
Sedan några år har jag bulkförråd för pellets. Hittills har driften varit optimal men sedan senaste leverans i början av december stannar pannan en gång i veckan pga att det bildas tjocka klumpar med delvis förbränd finfraktion ovanpå rostret. Jag vet att det sägs bli mer finfraktion med bulk än med säck, men detta har hittills inte märkts.
Nu undrar jag: kan detta vara en normal variation i kvalitet? Eller: har det att göra med hur lasten lossas. Senaste leverans var den första med trycksatt kula på lastbilen. Tidigare leveranser skedde genom att tanken tippades upp. Blir det vålsammare kraft med tryckluft?
Nyfiken på era erfarenheter!
 
Huset där jag är gårdskarl har pelletspanna. Leverans i storsäckar på lastbil vilket ju motsvarar bulk och tank som tippades. Ingen finfraktion att tala om.
 
Leverans av bulkpellets har alltid varit ett vågspel. I början ville leverantörerna ha avsättning för sin pellets. Det skulle vara lika enkelt som att fylla en oljetank. Så blev det inte. Nu är det många leverantörer som slutar leverera bulkpellets till privatpersoner därför att det blir för många problem och kostnader. Är nog normalt att det följer med finfraktion men hembyggda förråd och pelletsbrännare som inte utvecklats på 18 år klarar ibland inte av finfraktionen.
Borra några hål på 4-5 mm i nedersidan av matningsskruven till brännaren och ställ hinkar under så åker mycket spån ned från skruven.
Vissa brännare eldar upp finfraktionen, vissa får tydligen problem.
 
Vi kör säckad pellets sedan flera år tillbaka. Dels på grund av problemet med finfraktioner, men även på grund av hög prisnivå i förhållande till säckad.

Leverans med bulkbil är en helt annan sak än leverans med storsäck.

En bulkbil trycksätter tanken för att på så sätt via slang flytta materialet (pellets i vårt fall) till bulkförrådet. I denna process så skapas finfraktioner när pelletsen skavs/slås i slang/rör.

I vårt fall gav en leverans på 4 ton pellets bortåt 10% finfraktion (400 kg sågspån) som vår brännare inte gillar, och innebar återkommande driftsproblem.
 
Jag är medveten om att säck är bättre, men efter tio års säckbärande vill varken jag eller ryggen...Jag älskar bulkleverans, och haft noll problem med de första fyra leveranserna, faktiskt färre driftstopp än med säckad pellets. Men nu senast blev det annorlunda. De första leveranserna skedde med en bil där tanken tippas som ett tippflak ned emot bakänden där slangen är ansluten. Är det kanske skonsammare än inblåsning från trycksatt kula?
 
J Jmwa skrev:
Jag är medveten om att säck är bättre, men efter tio års säckbärande vill varken jag eller ryggen...Jag älskar bulkleverans, och haft noll problem med de första fyra leveranserna, faktiskt färre driftstopp än med säckad pellets. Men nu senast blev det annorlunda. De första leveranserna skedde med en bil där tanken tippas som ett tippflak ned emot bakänden där slangen är ansluten. Är det kanske skonsammare än inblåsning från trycksatt kula?
Jag har svårt att se att det är någon skillnad, utan mer beroende på bulkbilens utförande - vissa har en större tank, medans andra har flera mindre (för att kunna bära olika innehåll).
Det som kan påverka är ju däremot t.ex om pelletsen är omblåst/flyttad mellan släp och bil. Jag har också förstått att man normalt "dammsuger" pelletsen på spån i samband med lastning. Kan den processen ha hoppats över?

Är det samma leverantör du köpt av?
 
Ja, det är Scandbio. Men det är ju i själva verket olika småproducenter som levererar direkt. Jag ska ringa den försäljare jag köper genom och be honom luska lite. Den senaste leveransen kom i bil med tre kulor, de andra såg ut att ha en stor tank. Bifogad bild visar bilen som levererade 2019. Då var eldningen helt problemfri.
 
  • Lastbil med tank märkt "POWDER-TRANS" levererar material till ett skyddat område, med förare synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Scandbio är landets största tillverkare av pellets, med 5 stora produktionsenheter i Sverige (+ en i Lettland). Producerar 650 000 ton biobränsle per år: https://www.scandbio.com/om-oss/
De har sitt ursprung i SÅBI och Svensk Brikettenergi, som bildade Neova, som sedan blivit Scandbio.
De säljer sedan delvis via lokala återförsäljare, men all pellets produceras i Scandbios anläggningar.

Mycket kan påverka vid leveransen. Jag minns att det hänvisades till omblåsning, olika slangtyper, slangavstånd m.m.

En viss mängd finfraktioner anses acceptabelt. Jag tror det är 4-5%, men då måste alla kravkriterier (som ex. slangavstånd, dämpningsmattor i förråd m.m.) vara uppfyllda.

Många producenter är idag inte intresserade av att leverera bulk till villakunder. Bland annat på grund för små volymer/dyra bulkbilar och svårt att uppfylla kraven på kvalité. Bättre att leverera till en större anläggning för ex. fjärrvärme, där allt kan lossas på en plats, och kvalitetskraven är mindre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.