Har en bosch pcm8s som snart skall få såga lite (fabrikslackerade) lister. Med orginalklingan upplever jag att den flisar lite ibland. Blir det bättre med en mer fintandad klinga eller är det att slänga pengarna i sjön?
Mottar gärna tip till rimlig kostnad :)
 
Jag tolkar det som att originalklingan är en 48T. Det ger i så fall ganska precis lika många tänder per längdenhet som jag kör på min Makita LS1013 (254mm klinga, 60T). Med den kombinationen får jag ruskigt bra snitt. Kanske är det så att dit klinga är slö och/eller igensatt med hartsbeläggningar?
 
Låter som ett solklart argument till att skaffa Kapex :D Kanske inte inom ramen för "rimlig kostnad" dock...
Men prova med att sänka sågen långsamt så borde det flisa mindre, och börja såga från synliga sidan och avsluta kapningen på baksidan. Annars tror jag som phl att klingan kan vara slö, du kan testa med att kapa grövre regel eller liknande, om det ryker eller ger brända märken så är klingan förmodligen sliten.
 
Tycker ofta man kan känna på tänderna på klingan och få en uppfattning om hur sliten den är. En vass klinga har väldigt vassa tänder som fingeravtrycken liksom fastnar i när man drar fingret över kanterna. En slö klinga saknar den egenskapen. Vad gäller hartsbeläggningar så är de ju rätt påtagliga -- sitter det en massa mörkbrunt gojs på och runt tänderna så måste den rengöras.

Mitt tips är att investera i ytterligare en 48T och lämna den andra på slipning. Med två klingor kan man alltid ha en nyslipad på hyllan.
 
Kör med en 80t på min DW707, grymt fina snitt, dock jämför jag mot 24t originalklingan som flisade mina vita lister. ( kan iofs säkert behöva både rengörning o slipning...)
 
B
kapex kan lika gärna flisa lika mycke som en finare maskin.
frågan är vilken klinga man ska ha. och hur man kapar listerna
 
phl skrev:
Jag tolkar det som att originalklingan är en 48T. Det ger i så fall ganska precis lika många tänder per längdenhet som jag kör på min Makita LS1013 (254mm klinga, 60T). Med den kombinationen får jag ruskigt bra snitt. Kanske är det så att dit klinga är slö och/eller igensatt med hartsbeläggningar?
Stämmer att det är 48T. Klingan ser ny ut och jag har endast kapat ett fåtal gånger med den. Snitten blir generellt fantastiskt fina (har aldrig använt en liknande maskin innan, men de är nästan så snitten jag fått från byggvaruhusets "väggsåg").

Det jag upplevt är att det gärna blir ett par små flisor precis vid snittets slut, framför allt i "den vassa änden" när jag kapat 45grader.
 
End skrev:
Låter som ett solklart argument till att skaffa Kapex :D Kanske inte inom ramen för "rimlig kostnad" dock...
Men prova med att sänka sågen långsamt så borde det flisa mindre, och börja såga från synliga sidan och avsluta kapningen på baksidan. Annars tror jag som phl att klingan kan vara slö, du kan testa med att kapa grövre regel eller liknande, om det ryker eller ger brända märken så är klingan förmodligen sliten.
Får väl försöka tänka på detta. Hittils har jag bara kört åt det håll som är smidigast i mitt lilla garage.
 
phl skrev:
Tycker ofta man kan känna på tänderna på klingan och få en uppfattning om hur sliten den är. En vass klinga har väldigt vassa tänder som fingeravtrycken liksom fastnar i när man drar fingret över kanterna. En slö klinga saknar den egenskapen. Vad gäller hartsbeläggningar så är de ju rätt påtagliga -- sitter det en massa mörkbrunt gojs på och runt tänderna så måste den rengöras.

Mitt tips är att investera i ytterligare en 48T och lämna den andra på slipning. Med två klingor kan man alltid ha en nyslipad på hyllan.
Då skall jag helt enkelt testa vidare (har inte börjat med listerna än utan mest kört lite grövre virke). Var mest lite orolig att klingan var för grov eller att orginalklingan kanske höll kass kvalitet.

Tack så hemskt mycket för ALLA svar! d^_^b
 
B
samma klinga som finns till kapex finns till anrdra sågar.
fler tänder och vass och ren klinga behövs också
 
Det flisar precis i slutet, d.v.s närmast anhållet? Prova och lägg/sätt fast en spillbit mot anhållet (se till att den är helt rak/parallell/jämntjock om det är noga med vinklarna) så du har något bakom. Har fungerat bra för mig iaf för just urslaget bakåt när jag varit för lat eller för snål för att byta klinga. För att förtydliga, du skall alltså lägga en bit mellan anslaget/anhållet på sågen och det du ska kapa.
 
mrVoodoo skrev:
Det flisar precis i slutet, d.v.s närmast anhållet? Prova och lägg/sätt fast en spillbit mot anhållet (se till att den är helt rak/parallell/jämntjock om det är noga med vinklarna) så du har något bakom. Har fungerat bra för mig iaf för just urslaget bakåt när jag varit för lat eller för snål för att byta klinga. För att förtydliga, du skall alltså lägga en bit mellan anslaget/anhållet på sågen och det du ska kapa.
Det är ett mycket bra tips även om man har en klinga i bra skick.
 
Ja, kapar jag finare saker som lister eller annat som kräver lite finish har jag nästan alltid en bit bakom för att förhinda urslag. Har en rätt skruttig budgetsåg modell kina (har iof lagt lite tid på att dona med inställningar/kalibrering och planat av bordet lite) som ändå fungerar rätt hyfsat och kör allt som oftast med biltema-klingor, men det går att få till rätt fina snitt ändå om man anstränger sig lite :)
 
mrVoodoo skrev:
Det flisar precis i slutet, d.v.s närmast anhållet? Prova och lägg/sätt fast en spillbit mot anhållet (se till att den är helt rak/parallell/jämntjock om det är noga med vinklarna) så du har något bakom. Har fungerat bra för mig iaf för just urslaget bakåt när jag varit för lat eller för snål för att byta klinga. För att förtydliga, du skall alltså lägga en bit mellan anslaget/anhållet på sågen och det du ska kapa.
Ah, mycket bra tips! Tack så mycket d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.