Med ett insektshotell i trädgården ökar du förutsättningarna för rikare blomning och fruktskörd genom att hotellgästerna pollinerar trädgården åt dig.
Skapa en härlig livsmiljö för insekterna genom att bygga ett insektshotell, fyll sviterna med bambu, kottar, löv, bark, småpinnar, halm, tegelstenar med hål, mm.Placera sedan ut hotellet i trädgården, mot en husvägg eller i fruktträdgården låt gärna morgonsolen värma upp hotellet.
Välkommen bin, humlor, steklar, nyckelpigor och alla andra insekter som vill flytta in.


Du kan läsa blogginlägget här: Fina insektshotell för din trädgård
 
Åh vad härligt det ser ut! Jag har massor av humlor i min trädgård, fler humlor än getingar denna sommaren. De bor i marken, så kanske borde jag bygga dem något lyxigare
 
Alla borde ha ett insektshotell på sin tomt! Jättefina hus, speciellt det första. Är det också ett hemmabygge?
 
P
Läckra! Skulle ni inte kunna lägga upp en "ritning" till inspirationsbilderna? Jag skulle vilja bygga några enkla att ha på tomten.
 
S
Fungerar inte. Vi har byggt flera insektshotell utan att någon flyttat in. Känns som miljöpartitrams. Däremot har jag byggt flera fågelholkar som bin och humlor flyttat in i.
 
Sten-Åke skrev:
Fungerar inte. Vi har byggt flera insektshotell utan att någon flyttat in. Känns som miljöpartitrams. Däremot har jag byggt flera fågelholkar som bin och humlor flyttat in i.
Du menar att det inte fungerar för dig? För uppenbarligen fungerar det för väldigt många inklusive mig själv, annars skulle inte trenden med insektshotell öka.

Testa att plantera lite insektslockande växter runtomkring ditt insektshotell. Lavendel osv för att öka chanserna att locka in dem.

Vad menar du att miljöpartiet ha med det här att göra? Nyfiken. Vad jag vet så har inget bostadsbidrag för inneboende i insektshotell klubbats igenom.
 
Madelene S
Kul att du gillar insektshotellen Elina, det är bara att gratulera att du har många humlor i trädgården redan. Kolla Humlesidan som har mycket information om humlor och vilka blommor de gillar.
 
Madelene S
b3astie skrev:
Alla borde ha ett insektshotell på sin tomt! Jättefina hus, speciellt det första. Är det också ett hemmabygge?
Ja, det är ett hemmabygge (dessvärre inget jag byggt själv). Men om du bygger en låda eller har en gammal byrålåda liggande kan du säkert bygga små sviter som du fyller med olika material. Blir det något bygge i sommar får du gärna lägga upp din bild på hotellet här. Lycka till!
 
Madelene S
phantom_pixie skrev:
Läckra! Skulle ni inte kunna lägga upp en "ritning" till inspirationsbilderna? Jag skulle vilja bygga några enkla att ha på tomten.
Hej, här kommer några länkar som kan vara användbara. Dessa hotellen är inte så snygga, men förhoppningsvis funktionella. Lycka till!

Instruktioner för att bygga litet insektshotell

Instruktioner för att bygga litet insektshotell i villastil

Video på hur du enkelt bygger ett insektshotell


PDF med flera förslag på insektshotell för olika insekter


Om det är någon som har byggt ett insektshotell och råkar ha en ritning liggande hemma får ni gärna lägga upp den här.
 
Madelene S
Sten-Åke skrev:
Fungerar inte. Vi har byggt flera insektshotell utan att någon flyttat in. Känns som miljöpartitrams. Däremot har jag byggt flera fågelholkar som bin och humlor flyttat in i.
Hej, kul att fågelholkarna funkar som insektshotell. Vi hade en gammal holk tidigare där humlorna också flyttade in. I trädgården hade vi 70 vita lavendelplantor "edelweiss". De gillade humlorna verkligen. Plantorna blev väldigt stora och imponerande, blomningen var dock inte lika imponerande då den blommar nerifrån och upp (inte alla blommor på en gång). Nu har jag istället fått möjlighet att plantera nya plantor och har valt Hidcote Blue för den vackra färgen skull. Du får sätta upp fler fågelholkar till insekterna eftersom det verkar funka bra i din trädgård.
 
Madelene S
KnockOnWood skrev:
Hej, det var fina, flashiga bikolkar!

Du har väl inte missat att vi avhandlade detta lite mer jordnära,
med hemmatillverkade holkar, för drygt två år sedan?

[länk]
Hej! Tack för denna nyttiga länk med bra information och fina bilder.
 
Jag är också lite frågande kring hypen med insektshotell. Köpte ett för tre år sedan. Ställer in det i förrådet över vintern enligt instruktion. Men har aldrig sett någon insekt komma ut eller in. Inte ens en tveskjärtarna verkar vilja bo där. För övrigt finns det massor av insekter i trädgården. En får nöja sig med att insektshotellet är dekorativt och ett samtalsämne...
 
A
Hej var kan jag få tag på insektshotellet Etsy det lilla svarta. Som vad jag förstår är i byggsats.
maila mig gärna svar på annette@molind.se

Behöver svar på detta snälla nån som vet
Tack tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.