Jag har en toalett i källaren med gammal våtrumsmatta från sjuttiotalet. Nu vill jag riva upp denna och lägga klinker istället. Problemet är att det sticker upp ett plomberat avloppsrör (avsett för bidé skulle jag tro) en 5-6 cm sådär. Hur blir jag av med detta på enklast sätt? Det är betonggolv så jag antar att rören är gjutna på plats. Och jag vill helst slippa en hel massa bilande.
 
Kapa röret jäms med golvet med en bågfil/tigersåg/vinkelkap och tryck sedan i en gummimuff och en plastpropp.
 
Se till att plugga röret enl ACMEs förslag. Jag rev ett gammalt badrum här. det var ombyggt tidigt 90 tal. Där hade de pluggat bide avloppet med en klump murbruk eller kakelfix. När vi rev så var det blött i konstruktionen nära det pluggade röret, begynnande fuktskador på träbjälkar. Det berodde på att det dessutom var lite halvstopp i avloppet från duschen, då trycktes det upp vatten mot den dåliga pluggningen.
 
kan jag lägga klinker direkt på detta sedan?
 
fogskum är klockrent, det tätar och tar grepp så att man kan lägga på spackel som ligger kvar och inte sjunker in i röret...
 
Fogskum är ett oerhört underskattat material. Kan användas till nästan allt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.