Hej!
Har ett problem, tar vatten från en bäck för bevattning av gräsmatta m.m.
I vattnet finns en del småpartiklar, gissar att det är nedbrutet växtmaterial mestadels.
Har en bevattningspump som fungerar bra men kör jag ofiltrerat så sätter vattenspridaren igen efter 10 minuter.
Satte på ett filter på pumpen https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/vattenfilter-1-2000023583
Då kan jag köra kanske 30 minuter innan den sätter igen..
Har experimenterat med att lägga sugslangen på olika sätt i bäcken (ganska grund, kanske 50 cm) men går inte att komma undan partiklarna.
Finns det några bra och rimliga metoder för att filtrera vattnet utan att det sätter igen så fort?
Tips tas emot tacksamt!
 
N nikler skrev:
Hej!
Har ett problem, tar vatten från en bäck för bevattning av gräsmatta m.m.
I vattnet finns en del småpartiklar, gissar att det är nedbrutet växtmaterial mestadels.
Har en bevattningspump som fungerar bra men kör jag ofiltrerat så sätter vattenspridaren igen efter 10 minuter.
Satte på ett filter på pumpen [länk]
Då kan jag köra kanske 30 minuter innan den sätter igen..
Har experimenterat med att lägga sugslangen på olika sätt i bäcken (ganska grund, kanske 50 cm) men går inte att komma undan partiklarna.
Finns det några bra och rimliga metoder för att filtrera vattnet utan att det sätter igen så fort?
Tips tas emot tacksamt!
Du kanske bör ha ngt grovfilter (gärna självrensande) innan det där vattenfiltret ?
Riktiga spaltfilter känns avancerat (dyrt?), kan du sätta ngt grovt innan vattenpumpen/slangen i bäcken som tar det värsta ? En korg tex ?
https://www.fruugo.se/3st-vattenpum...MIk87j04i2_wIVqEGRBR3NoARYEAQYASABEgIzcfD_BwE
Då borde en del sköljas bort i strömmen (du bör sätta pumpen så den drar vatten nedströms ifrån och inte så det trycks in vatten uppifrån)?
 
Tack för förslag!
Sitter ett ganska grovt filter på backventilen på sugslangen men problemet är egentligen inte att det kommer så mycket grova partiklar, det är mer fråga om att de relativt små sätter igen filter med tiden.
En korg som du skriver är en idé, kanske sätta någon form av filterduk runt den och se till att sugslangen ligger så högt som möjligt (det är dyigt på botten)
Spaltfilter var som du säger väldigt dyrt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Byt vattenspridare till en sort som klarar småpartiklar.

Jag vattnar också med å-vatten. Med rutspridare så gick det inte alls. Men med slagpendelspridare så är det inga problem då de inte har filter och småhål som kan sätta igen.
 
  • Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Byt vattenspridare till en sort som klarar småpartiklar.

Jag vattnar också med å-vatten. Med rutspridare så gick det inte alls. Men med slagpendelspridare så är det inga problem då de inte har filter och småhål som kan sätta igen.
Hm, antar du menar utspridare, som typ den här https://www.biltema.se/fritid/tradgard/bevattning/vattenspridare/vattenspridare-metall-2000045545?
Ja funkar det med slagpendelspridare helt utan filter så är det ju perfekt.
Ska prova, tack!
 
Om du häller upp ett glas vatten. Vad händer med partiklarna efter 10s, 1min 10min
 
Vet inte, har du förslag beroende på storleken på partiklarna?
Kan inte kolla nu, är hemma och det är i sommarstugan som jag håller på med bevattningen, ska testa när jag är där när semestern börjar i juli.
 
Jag antar att @Alexn72 hintar åt att du kan låta partiklarna sjunka och ta vatten från ytan i ett större kärl. Sedan tömmer man kärlet i botten i bland.

Ett exempel på kärl kan vara en tunna med en avdelare med en liten öppning 1/3 från botten. Man tar in vattnet vid ytan på ena sidan och tar ut det vid ytan på andra sidan.

Sedan fyller man kärlet efter varje vattning så att skräpet sjunker undan innan nästa vattning.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag trodde rutspridare var vedertaget för den typ av spridare som sprider I form av en ruta, men så verkar det inte vara.

Rutspridare = sprider i en ruta med hjälp av en arm med en massa småhål som vickar fram och tillbaka. Brukar ha filter som sätter igen. Och har de inte filter så sätter hålen i armen igen istället. Eller mekaniken i drivmotorn.

Slagpendelspridare = sprider i en cirkel eller del av cirkel. Har ett stort hål rakt igenom. Vrider sig med hjälp av en fjäderbelastad arm med en vikt som spänns upp av den fria vattenstrålen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Finns vattendom att du får ta vatten från bäcken?
 
  • Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag antar att @Alexn72 hintar åt att du kan låta partiklarna sjunka och ta vatten från ytan i ett större kärl. Sedan tömmer man kärlet i botten i bland.

Ett exempel på kärl kan vara en tunna med en avdelare med en liten öppning 1/3 från botten. Man tar in vattnet vid ytan på ena sidan och tar ut det vid ytan på andra sidan.

Sedan fyller man kärlet efter varje vattning så att skräpet sjunker undan innan nästa vattning.
Helt korrekt
Likt funktionen av en trekammarbrunn fast för vatten
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
J
T Thomas_Blekinge skrev:
Finns vattendom att du får ta vatten från bäcken?
Jag är seriöst extremt väldigt nyfiken varför du ställer denna frågan!? Inte en antydan till att svara på frågan, ingen bakgrund eller förklaring varför du undrar det. Finns det ngn vattendom som förklarar vilket filter man inte får använda eller måste använda eftersom du frågar?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
N nikler skrev:
Hm, antar du menar utspridare, som typ den här [länk]
Ja funkar det med slagpendelspridare helt utan filter så är det ju perfekt.
Ska prova, tack!
Slagpendel är det som gäller, jag har gardenas motsvarighet till den du länkar och dom sätter igen på två kvällar vilket inte är i närheten så illa som hos dig. Men hittade den här typen av filter på rea och satte ett innan varje vattenspridare och drifttiden mångdubblades så att jag utan problem kan använda den typen av vattenspridare till dom ytorna dom behövs på. https://www.amazon.se/Vattenfilter-skivfilter-droppbevattning-bevattning-vattenfilter/dp/B08597VRJK

Men 3st slagpendel står för 90% av bevattningen jag gör för att dom alltid fungerar.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Börjar med slagpendelspridare, låter lovande.
Ska testa de andra tipsen om jag känner att jag behöver ut (eller rut) -spridare.
Måste bara fixa vattendom först... eller inte.
Tack till alla för era tips!
 
J Jo-han skrev:
Jag är seriöst extremt väldigt nyfiken varför du ställer denna frågan!? Inte en antydan till att svara på frågan, ingen bakgrund eller förklaring varför du undrar det. Finns det ngn vattendom som förklarar vilket filter man inte får använda eller måste använda eftersom du frågar?
Jag frågar för att jag vill veta om det kan finnas problem att ta ut vatten från bäck/åar/havet med/utan tillstånd. Vad är reglerna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.