Har precis flyttat in i ett hus som har en Jacuzzi :D

Det är ett SPABAD CAMARGUE SERENITY med 6 PLATSER och nu undrar jag om någon har erfarenhet av ett sådant?

Sedan undrar jag vidare om det finns att få tag på filter förutom på BAUHAUS? Måtten är som på bilden. Har även läst mig till att det verkar vara bra att rengöra dessa ganska ofta och dök då på någon form av anordning för att lättare fixa rengöringen. Någon som har erfarenhet av denna?

Jag har aldrig haft eller varit kontakt med en Jacuzzi tidigare så jag vill ha lite fakta och input nu innan den havererar :crysmile:

Brukar ni sänka temperaturen om ni inte ska bada på några dagar och i så fall sänka till vilken temp?


Diagram av ett cylindriskt spabadsfilter med måttangivelser 235 mm längd, Ø126 mm yttre diameter, Ø55 mm inre diameter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Beskrivning av filterrengöraren:

Beskrivning

Filtret till spabadet måste rengöras med jämna mellanrum för att hålla vattnet rent och minska förbrukningen av kemikalier. Det vanliga sättet att rengöra ett filter, är att spola av det med en vattenslang. Problemet med den metoden, är att man använder en massa vatten och kan nästan inte undgå att bli blöt själv.

Denforms filtertvättare till span erbjuder en mycket enklare och effektivare metod.

1. Lägg det smutsiga filtret i en hink med filterrengöring 24 timmar.
2. Placera filtret i rengöringssystemet.
3. Koppla till vattenslangen och vrid på vattnet. Vattentrycket får filtret att snurra runt och röra sig upp och ner i filterrengöringssystemet, så att hela filtret blir rengjort.
4. Vrid på den gröna knappen för att rikta vattenstrålen och låt filtret snurra åt motsatt håll.
5. Hela processen tar ungefär 1 minut. Återupprepa eventuellt processen ett par gånger, tills filtret är helt rent.
6. Låt filtret torka upp helt, innan det sätts tillbaka i spabadet.

Metoden är vattenbesparande, och du behöver inte använda så mycket klor i spabadet som vanligt, eftersom du får en mer effektiv rengöring av filtret. Samtidigt förlänger den noggrannare rengöringen livslängden på filtret, som kan rengöras upp till 150 gånger med filterrengöringssystemet Estelle. Vi rekommenderar att du har två filter att växla mellan. Då kan du fortfarande använda ditt utespa, även om det ena filtret rengörs

https://www.bygghemma.se/tradgard-o...behor/filterrengoringssystem-denform/p-791739

DenForms blåvita filterrengöringssystem för spabad med genomskinligt lock och grön vred.
 
Adrig sett den där rengöringsmaskinen. Jag brukar lägga mina två filter i "filterrent" eller vad vätskan nu heter i några timmar. Därefter skölja dem under kranen, innan jag skickar in dem i diskmaskinen (utan diskmedel och spolglans) på ett program där. nån har sagt att det är viktigt att filtren får torka helt efter tvätt (därför rekommenderas dubbla uppsättningar).

Även om det rekommenderas att rengöra filtren typ varje månad / varannan vecka så gör jag det kanske var annan månad. Dock oftare när jag kommer in i "bada varje kväll-perioder".

Jag har köpt mitt spabad från Bauhaus, dock annan tillverkare/imoportör. Filtren till mitt spa kostar 640 kr st hos Bauhaus. Hittade kuben.se (tror jag, googla) där jag kunde köpa 4 filter för typ 1200 kr.

Kör nästan alltid mitt spa på 36-37 grader och höjer till 40 ett par timmar innan bad. När jag känner att jag kommer vara inne i "bada varje kväll-perioden" låter jag den stå på 40 hela perioden.

Njut!!
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Tack för infon (y) Jag har sett att många kör sina filter i diskmaskinen och flera även med diskmaskinstabletter :thinking:

Det var kuben.se men jag måste kolla först hemma exakt hur mina filter ser ut innan jag kan se om de har till min pool.

Varför jag frågade om temperaturen var för att vissa har någon form "ekonomi"program på Jacuzzin där den går ner i temp, men jag undrar hur mycket man sparar på det när man väl ska upp i temp igen olika dagar...

S swe.jocke skrev:
Adrig sett den där rengöringsmaskinen. Jag brukar lägga mina två filter i "filterrent" eller vad vätskan nu heter i några timmar. Därefter skölja dem under kranen, innan jag skickar in dem i diskmaskinen (utan diskmedel och spolglans) på ett program där. nån har sagt att det är viktigt att filtren får torka helt efter tvätt (därför rekommenderas dubbla uppsättningar).

Även om det rekommenderas att rengöra filtren typ varje månad / varannan vecka så gör jag det kanske var annan månad. Dock oftare när jag kommer in i "bada varje kväll-perioder".

Jag har köpt mitt spabad från Bauhaus, dock annan tillverkare/imoportör. Filtren till mitt spa kostar 640 kr st hos Bauhaus. Hittade kuben.se (tror jag, googla) där jag kunde köpa 4 filter för typ 1200 kr.

Kör nästan alltid mitt spa på 36-37 grader och höjer till 40 ett par timmar innan bad. När jag känner att jag kommer vara inne i "bada varje kväll-perioden" låter jag den stå på 40 hela perioden.

Njut!!
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Tack för infon (y) Jag har sett att många kör sina filter i diskmaskinen och flera även med diskmaskinstabletter :thinking:

Det var kuben.se men jag måste kolla först hemma exakt hur mina filter ser ut innan jag kan se om de har till min pool.

Varför jag frågade om temperaturen var för att vissa har någon form "ekonomi"program på Jacuzzin där den går ner i temp, men jag undrar hur mycket man sparar på det när man väl ska upp i temp igen olika dagar...
Disktabletter vet jag inte om jag skulle våga igen. Testat en gång men då fick jag inte ur allt ur filtren så då skickar man ju ner diskmedlet i poolen.

Jag mailade kuben och fick svar vilka som passade. Jag tror filtren kan ha olika ”motstånd” (hur snabbt/långsamt vattnet tar sig genom filtret) men eftersom garantin löpt ut på mitt bad så tvekade jag aldrig att inte köra original
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Nä det var just så jag kände med diskmedlet :rolleyes: och eventuella diskmedelsrester! Sedan är det många som skriver att man ska byta filter 2-3 ggr i veckan när man precis fyllt på poolen eftersom det oftast finns massa avlagringar och annat i rören kvar. Speciellt om den stått en tid utan att användas? Igår när jag badade för första gången i den så märkte jag att kom något brunt skräp/färg i skummet som blir när man kör jet :oops:

S swe.jocke skrev:
Disktabletter vet jag inte om jag skulle våga igen. Testat en gång men då fick jag inte ur allt ur filtren så då skickar man ju ner diskmedlet i poolen.

Jag mailade kuben och fick svar vilka som passade. Jag tror filtren kan ha olika ”motstånd” (hur snabbt/långsamt vattnet tar sig genom filtret) men eftersom garantin löpt ut på mitt bad så tvekade jag aldrig att inte köra original
 
Då aka du få min vardag med poolen:

Byter vatten 3-4 ggr per år. Kör först rörcleaner och på med jetstrålarna i 30-60 min. Tömmer därefter poolen med dränkpump. Rengör med nåt snällt medel och fläckborttagare (vit svamp) och fibertrasa. Diskborste runt alla jetmunstycken. Spolar rent med vatten och tömmer bort vattnet.

Fyller därefter poolen igen. I med ett par klortabletter. Därefter en klortablett i veckan. Har nån gång kört flockningsmedel men avråder!
 
Tack igen för att du delar med dig! Hur många liter rymmer din med tanke på att du säger att du har exakt en klortablett per vecka?

Varför tömmer du den med dränkpump? Bra att få lite tips på hur du gör rent den :D(y)

S swe.jocke skrev:
Då aka du få min vardag med poolen:

Byter vatten 3-4 ggr per år. Kör först rörcleaner och på med jetstrålarna i 30-60 min. Tömmer därefter poolen med dränkpump. Rengör med nåt snällt medel och fläckborttagare (vit svamp) och fibertrasa. Diskborste runt alla jetmunstycken. Spolar rent med vatten och tömmer bort vattnet.

Fyller därefter poolen igen. I med ett par klortabletter. Därefter en klortablett i veckan. Har nån gång kört flockningsmedel men avråder!
 
Har också ett spanad och tömmer det med dränkpump. Badet är nedsänkt och blir därför smidigast med pump.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Jag förstår att det kunde vara en orsak, att det var dåligt fall :)

E Evamag skrev:
Har också ett spanad och tömmer det med dränkpump. Badet är nedsänkt och blir därför smidigast med pump.
 
Kör dränkpump för att ser går på typ 5 min att tömma pölen (y)
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.