Hej
Behöver byta filter i min Komfovent Domekt Rego 400
Det sitter ett 420x210x46 M5 filter idag men jag hittar bara F7 filter hur jag än letar. Hur stor roll spelar detta? Kan jag byta ut mot F7 eller?

Eller vet nån var jag köper M5 filter?
 
  • Etikett för Komfovent M5 filter 450x210x46mm för ventilationsaggregat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Ring en ventfirma som har F7 och fråga vad skillnaden är , kanske något med filtrets maskor att göra
 
F7 är ett finare filter som sitter i tilluften, tätare och stoppar farliga partiklar som finns i uteluften.. M5 ska stoppa bös ur inomhusluft, för att skydda växlare och fläkt. Dina mått verkar inte vara standard, men den filtertillverkare du hittar kan göra ett filter med dina mått.
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Tallguy196 Tallguy196 skrev:
F7 är ett finare filter som sitter i tilluften, tätare och stoppar farliga partiklar som finns i uteluften.. M5 ska stoppa bös ur inomhusluft, för att skydda växlare och fläkt. Dina mått verkar inte vara standard, men den filtertillverkare du hittar kan göra ett filter med dina mått.
Ok, jag har ju två filter av denna typ. Kan det vara fel modell som sitter där? (Kan inget om detta)
 
  • Gilla
sebdm och 1 till
  • Laddar…
Kolla i manualen vad den säger om måtten. Alla filtertillverkare kan tillverka enligt dina mått men det skiljer i pris!
 
Tallguy196 Tallguy196 skrev:
Kolla i manualen vad den säger om måtten. Alla filtertillverkare kan tillverka enligt dina mått men det skiljer i pris!
Måtten stämmer enligt specen faktiskt men står inget om klassningen
 
Ser nu att Luftbutiken vill ha samma klassning i till-o frånluft.

I filtersetet ingår 2 st filter
1 st. F7 filter för tilluften
1 st. F7 filter för frånluften
Filtermått:
Tilluft 450x210x46
Frånluft 450x210x46

Eftersom de är återförsäljare av aggregatet är det väl bara att köpa setet. Du kan ju se om du hittar billigare någon annan stans. Standard är M5/F5 i frånluften, den skickar "bara" in din inneluft till aggregatet, men det kanske är för att minska nedsmutsningen av den roterande värmeväxlaren.
 
Nu har jag nya filter. En fråga bara, spelar det roll vilket håll de sitter åt? Det finns en pil som jag gissar skall peka åt rätt håll. Men skall pilen peka mot mitten eller utåt sidorna på aggregatet?
 
torbeno torbeno skrev:
Nu har jag nya filter. En fråga bara, spelar det roll vilket håll de sitter åt? Det finns en pil som jag gissar skall peka åt rätt håll. Men skall pilen peka mot mitten eller utåt sidorna på aggregatet?
Luften ska passera igenom filtret i pilens riktning
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Tack
Jag får meddelade om Dags för service. 14B. Tänkte att det hade med filterbytet att göra men om jag raderar det kommet det tillbaka om en liten stund.
 
  • Display som visar ett larmmeddelande "Dags för service. 14B" på en väggmonterad kontrollenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utdrag ur manual som visar en tabell med en feldindikator, beskrivning, möjlig orsak och felsökning.
 
  • Älska
torbeno
  • Laddar…
Det löste sig! Stort tack
 
  • Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.