Hej!

Vi har en Nibe Fighter 410P. Det är en frånluftsvärmepump med ett batteri som värmer tilluften. Alltså en form av FTX dock inte lika effektiv som en roterande variant t.ex. De filter som Nibe har lagt in är av klassen G2. Det är i princip bara för att skydda maskinen mot nedsmutsning. Nu vill vi komplettera med ett filter som klarar av pollen och helst också rök från vedeldning.

Jag har förstått att jag borde ha klass F7 kompletterat med ett kolfilter. Kan det stämma?

Vilka filter finns det att välja mellan?

Den enda jag hittar på nätet är ELFIs kanalfilter. Är det någon som har erfarenhet av den?

Vilka andra leverantörer finns det?
 
ELFI har flera olika modeller. 400-K (som jag tror är äldst) tar inte bort så mycket röklukt. Det är ett litet kolfilter i den. Finns ett lite större kolfilter som tillval, men det är ändå bara några hekto kol.

ELFI K200-K (4395kr) är ett kolfilter, ca 2½kg kol (850kr)). Bör kompletteras med partikelfilter framför. T.ex. ELFI FJ200-K (4995kr), innehåller ett ca F7 filter (395kr) kompletterat med jonisering. Vilket ger ca H10 klass, som partikellfilter.

Annars kan man gå på lite industristandard (camfil FARR, DinAir, Scandfilter). Hepa filter 305x610x292 och kolcylindrar. Blir dock rätt dyrt. En kolcylinder kostar ca tusen kronor, innehåller 2kg kol. Behövs nog minst fyra styck.
 
Jag har också hittat Camfil och några till som levererar industristandard. Hur får man tag i dem som privatperson? Vad kan de kosta?
 
Ett H13 med dimensionen jag skrev kostar ca >3 tusen. Vet inte var man köper enklast som privat person, är man snäll kanske man kan köpa direkt från dom;)
 
Min tanke är att placera filtret i taknivå bredvid värmepumpen. Jag har lite begränsat med utrymme där så jag tror att industristandard kommer att ta för stor plats.
Så det lutar åt Elfis kanalfilter just nu.

Jag har försökt läsa på lite om filter. Här och var hittar jag uppgifter om att elektrostatiska filter tappar i effekt med tiden. Gäller det Elfis variant?
Eller är det någon annan typ som de menar?

Någonstans har jag också läst att man bör ha ett partikelfilter efter kolfiltret. Behövs det?
 
Elektrostatfilter gör man bara rent ett par ggr/år så återfår de son forna effekt,men de behöver ett förfilter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.