Hej alla,

Vet någon vad för filter man kan köpa för dessa tilluftsdon? Märkt att lite smutsig luft kommer ut från denna som klibbar fast i taket.

Tack!
 
  • Vitt cirkulärt tilluftsdon i tak nära dörröppning, med lite synlig smuts på omgivande yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Smutsen i taket runt tilluftsdonen är oftast smuts från inomhusluften. Genom att byta tilluftsdon så kan man minska mängden smuts som fastnar i taket.

Nu vet vi inte om det är friskluftsintag direkt från utsidan eller om det är tilluft via FTX-aggregat.

Är det via FTX-aggregat så brukar det sitta filter på inloppet till FTX-aggregatet (både på frånluften och på uteluften) för att skydda växlaren i aggregatet.
 
  • Gilla
Runnis och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Smutsen i taket runt tilluftsdonen är oftast smuts från inomhusluften. Genom att byta tilluftsdon så kan man minska mängden smuts som fastnar i taket.

Nu vet vi inte om det är friskluftsintag direkt från utsidan eller om det är tilluft via FTX-aggregat.

Är det via FTX-aggregat så brukar det sitta filter på inloppet till FTX-aggregatet (både på frånluften och på uteluften) för att skydda växlaren i aggregatet.
Hej och tack för svar!

Hänger inte helt med men ska försöka svara så gott jag kan. Det är FTX men vet inte hur jag kan komma åt aggregatet, om det är där filtern ska tillsättas. Alternativt som du säger att det är inomhusluften som är smutsig (fortfarande renovering som pågår) dock så är det inga andra fläckar runt andra tilluftsdoner (de är dock riktade ut från vägg istället för tak).

Utifrån detta, vad hade du rekommenderat att göra?
 
Eftersom det är FTX, så är steg 1 att kontrollera själva aggregatet och dess filter.
 
Äger du FTX-aggregatet eller är det en lägenhet som du vet har FTX?

Normalt får man dessa märken i taket av att luften som kommer från donet tar med sig gammal luft från rummet och då när luftströmmen når taket så kommer smuts fastna. Ett normalt FTX ska ha filter på både till och frånluft men är det ditt aggregat måste du givetvis kolla detta
 
Hmm, som Demmpa sa ovan, så kanske det bara är smuts i luften iom renovering pågår fortfarande. Ska måla om lite när vi närmar oss slutdatum och så får jag se sen hur jag löser det, för jag tror boenden inte kan komma åt dessa på enkelt sätt (och har inte hört någon annan granne klaga).Men tack båda för hjälpen!
 
Stämmer som de skriver, det är smuts från inomhusluften som fastnar i taket.
Jag brukar dammsuga med borsten till dammsugaren så försvinner smutsen. Nån gång har jag torkat med en fuktad trasa och lite rengöringsmedel.

Ska du ta ner tilluftsdonen så rör inte inställningen!!! Utan ta bara ner donet. Donen är inställda för rätt flöden och ska inte justeras. Men renoverar ni kan det vara aktuellt att rengöra frånluftskanalerna och sedan byta filtrena i FTX aggregat, filtrena ska ändå bytas minst en gång per år.
Rengör kanalerna gör en sotare väldigt snabbt. Anlita ingen dörrknackare eller skumt företag som kan förekomma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.