Hej Håller på att renovera hemma och försöker där det går ta fram de ventiler som blivit igensatta på sjuttiotalet. Ventilerna i mitt hus som är byggt 1935 består av en fjäder belastad lucka som går och ställa i två lägen. Problemet är att på insidan har det suttit någon form av filt som jag antar har isolerat och tättat ventilen, dock har sjuttio år gjort sitt så den går inte och rädda. Har kollat lite på byggfabriken och nya ventiler av denna typen har ingen sådan här filt på insidan av luckan. För egen del känns filten som en riktig tanke och skulle gärna sätta dit en ny men kan inte riktigt komma på vilket material jag ska använda.

Några förslag?

-Åke
 
Sådanadär gamla ventiler brukar inte ha någon filt. På utsidan har du ett gjutjärnsgaller antar jag. Det fungerade som insektskydd. Dock brukar detta vara ganska grovmaskigt så många kompletterade det med ett finmaskigt insektsnät. ;) ;)
 
Det är möjligt att det inte är oginal ventilerna men min har haft en filt (nitad fast) som nu har fallit i bitar.
Har kompleterat med ett myggnät så man kan vädra utan att tänka på myggor.

-Åke
 
Vill du hålla kvar vid filt kanske dammsugarfilter o dyl funkar?
 
På mitt jobb, en verkstadsindustri, så sätts filter där kylfläktar sitter i maskinerna. Det är en ca 15 mm tjockt blått, ja vad ska man kalla det, filterväv? Ja, iallafall stoppar det dammet.
 

Det finns en vit filt som brukar användas till detta, kallas akvariefilter och finns på din lokala zoo-affär, sitter i allt från telefonväxlar till sommarstugor

Henrik
 
Tror inte topmount menar filtret i ventilen utan filten som sitter på insidan av klaffventilen.
Den sitter där för att undvika kondens på själva klaffen *antar jag*, och tar väll även lite ljud.

Kan du inte sätta dit t.ex. en tunn armaflex skiva eller dylikt ? *bara som förslag*
 
Helt rät jag kanske va otydlig. Vad lätt det blir när någon annan får ner det på pränt, kondensen och bristen på tätning är problemet.
Tack Frittdrag.

Akvariefilt... Ska gå in på lokala zoo-butiken och titta.

-Åke
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.