M
Otroligt vacker film!

Avundas verkligen dem som klarar av att hantera timrets hantverk!
 
M
Varför bränner man panelen? Är det bara estetiskt eller även funktionellt?

Oljan(?) förstår jag ju att den ska ha någon form av impregnerande verkan. Bränner man kanske för att yttre lagret ska vara dött och där med inte drabbas av mögel-/algpåväxt?
 
Att få ett bra resultat när man timrar är inte alls så svårt som det ser ut.
Det svåra kommer när man skall åstadkomma ett bra resultat någorlunda effektivt.

Han är duktig den där Jakob.
 
M
heimlaga skrev:
Att få ett bra resultat när man timrar är inte alls så svårt som det ser ut.
Det svåra kommer när man skall åstadkomma ett bra resultat någorlunda effektivt.

Han är duktig den där Jakob.
Men det är ändå mycket precision i att få alla knutar, dymlingar och annat bra.
Det ligger ju fasiken så mycket mer precision i det än att smälla upp ett Älvsbyhus ;)

Tacksamheten ligger ju i att det är relativt enkelt att göra om när det blir fel.
Gör man fel med betong så är det liksom fel :)
 
Fantastiskt.
Vilken dröm att bygga sig en timmerstuga.
Det såg lite vanskligt ut när dom fällde timret, något ben höll på att ryka med såg jag.

Är det normalt att göra ett korsvirkes timmerhus? Jag kanske inte har rätt benämning men själva Y balkarna som brändes svarta, om det är vanligt att bygga så eller om det är typ en norsk modell kanske?
 
Helt galet, jag saknar ord :D

En otroligt vacker och fint filmad dokumentär, bara den är värd all beundran.

Det går nästan inte att ta in hur enormt mycket arbete det ligger bakom ett timmerhus. Det är också kul att se allt arbete som läggs på alla detaljer. Snickarglädjen och då inte minst ytterdörren som jag blev närmast förälskad i.

Man ska ha respekt för den gamla tidens snickare!
 
vanhaniemi skrev:
Är det normalt att göra ett korsvirkes timmerhus?
Jakob håller till i Kurland i västra Lettland.
Konstruktionen kallar för skiftesverk eller att " timra på stolpe". Den var vanlig i delar av södra Sverige och på Gotland. Här uppe är metoden närmast okänd för om man har tillräckligt bra timmer så får man ett tätare hus om man knutar timret.
Eftersom bara underslaget och väggbandet och kanske något varv ovanpå väggbandet och några bjälkar måste vara långa när man timrar på stolpe så kan man nyttja allvärldens korta stockar av träd som har stått för öppet och av träd som är förblåsta och skataklena och av olika slags lövträd som ju oftast ger kort timmer. Dessutom kan man använda timmer av väldigt varierande dimension för det blir inga problem med knutarna fastän timringen går i otakt.
Förmodligen har de litet halvdålig skog i Kurland eftersom han valde den byggmetoden.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
M
Vem är denna Jakob som gjort filmen? :)
 
Jag minns inte vad hans fullständiga namn är men det var han och smeden Janis Nimanis som startade företaget "John Neeman Tools" och började sälja handsmidda yxor runt hela världen.
Småningom blev kompanjonerna osams och det har varit en del bråk om rätten till varumärket men nu är det Jakob och några smeder som driver företaget medan Janis har startat eget.
Yxorna har rykte om sig att vara samma kvalitet som Gränsfors.
 
Redigerat:
  • Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.