Hej!

Har en radda filmer i olika format och från olika källor som jag samlat ihop under ca 10 år. AVI filer på 14 GB/timme överförda från band, MOV-filmer från Android-telefoner och systemkamera, och nu också iPhones som levererar material. :rolleyes:

Tänkte ta tag i att strukturera materialet innan det blir för oöverskådligt, men då också konvertera det till lämpligt format. Dvs. komprimerat men med bibehållen kvalitet, och inte för udda format för framtidssäkring osv. Någon som har tips på lämpligt format? H.264/MKV?
 
Hej!
Jag är väll ingen expert på området. Men jag har också en ansenlig mängd filmer från diverse olika källor och som ligger i de flesta olika format. Men AVI (och dess kusiner) samt MKV känns väll ganska säkra att kunna använda i en ganska överskådlig framtid.

Å andra sidan, om nu filformaten förrandras, vilket de säkert gör så kommer du likväl att ha kvar dina gamla filer och det kommer nog alltid finnas ett program som kan köra dem.


Det jag egentligen skulle vara mest intresseras av är ett bra sätt att lagra dem och strukturera dem på. Just nu ligger de i en mapp på datorn, USB-minnet och extern hårddisk. Det är inte helt ok!


Känner du ett fint sätt att öppna dem på, kanske genom ett filmarkiv där (likt vodler) som man har hemma och som man kan strukturera, söka fibbla med dem?
 
Själv har jag låtit det vara i originalformat, förutom VHS och Video8. Dessa är överförda från band till MJPG. Skulle tro dina är det också med tanke på källa och storlek. Provade lite olika komprimeringar, men även om originalet var dåligt så blev det sämre vid omkomprimering. Om inte utrymmet är ett problem så låt det vara.

Jag har mina filmer organiserade efter först format, sedan datum. Tänkte dock framöver testa Adobe Lightroom, som jag använder, och älskar, för mina foton.

Allt backupas till Amazon S3.
 
Jag har sparat alla mina filmer i H.264 mp4.
Har ingen aning om det är bra men kvalitén är 1080P och lysande på min TV iaf. Jag har en ReadyNAS Duo med två hårddiskar på 1 TB var som är speglade där de är förvarade. Inte helt säkert men om den ena hårddisken pajar kan man köpa en ny (lika stor eller större) och trycka in så speglas det igen. Man ska ha väldig otur om båda diskarna pajar samtidigt så den säkerheten räcker för mig.
Fast det är klart, skulle det börja brinna hemma så är det kört. Dock skulle jag ha värre saker att sakna i så fall.
En annan bra sak är att jag kan använda vårat Play Station 3 till att se på filmerna med. Mycket praktiskt!
 
Okomprimerade format (som AVI) är att föredra med tanke på eventuella framtida omkodningar. Att koda om ett komprimerat format blir vanligen inte speciellt bra.
 
mycke_nu skrev:
Okomprimerade format (som AVI) är att föredra med tanke på eventuella framtida omkodningar. Att koda om ett komprimerat format blir vanligen inte speciellt bra.
Hoho! AVI dog som format 1992 och har inga (inga!) tekniska funktioner för att stödja dagens krav. Att det råkar funka beror på att spelaren gissar sig till en lämplig inställning.
Eftersom all media som släpps till marknaden redan är komprimerat i MPEG2 eller H.264 kan man lika gärna behålla det i samma format. Det senare är framtidssäkert. Koda från källan med en bra encoder, t.ex. x264, så ligger man så nära originalet att det uppfattas som orört. Snattade mediafiler är oftast så dåligt gjorda att det inte spelar någon om man komprimerar om dem en gång till. De är redan förstörda.
 
Hm. Hur "kodar man från källan"? Menar du (Johan) att man ska koda om materialet "on-the-fly" i samband med överföring från källan till datorn? Jag har t.ex. ett trettiotal entimmes filmer där källan är Mini-DV (det är dessa som blir 14 GB-avi filer). Tror inte att dessa filer är komprimerade - i vart fall är de ju väldigt skrymmande för att inte vara i HD-upplösning.
Får understryka att det handlar om hem-filmer (barnens första steg osv) och inte spelfilmer man kan köpa på discshop.
 
Skall tillägga att jag behåller mina i originalformat (också på barnen), eftersom jag senare vill redigera dem i Premiere. Hade det varit för att för över det rakt av till ett format för att "bara" titta på i befintligt skick så hade jag inte tvekat att koda om dem till H264 eller liknande.

Det var där jag gjorde en del tester med att komprimera AVI (Både DV och MJPG) till något modernare. Trots rätt ok utrustning så blev det synliga artefakter och eftersom dessa skulle kodas om ytterliggare en gång i.o.m redigeringen valde jag att behålla originalen. Trots storleken.

Även om man säkert inte skulle uppfatta det som speciellt mycket sämre i det slutliga resultatet annat än vid petig granskning, men men.
 
DV är DV och innebär en komprimering 1:5. Att det hamnar in AVI-fil beror nog på att operativet inte förstår det annars. DV är dock enkelt att konvertera till vad som helst eftersom det frame-baserat.
Vill man ha okomprimerat på riktigt är det ProRes som gäller. Från källfil naturligtvis.
 
bjogul skrev:
Hm. Hur "kodar man från källan"? Menar du (Johan) att man ska koda om materialet "on-the-fly" i samband med överföring från källan till datorn? Jag har t.ex. ett trettiotal entimmes filmer där källan är Mini-DV (det är dessa som blir 14 GB-avi filer). Tror inte att dessa filer är komprimerade - i vart fall är de ju väldigt skrymmande för att inte vara i HD-upplösning.
Får understryka att det handlar om hem-filmer (barnens första steg osv) och inte spelfilmer man kan köpa på discshop.
Man kodar direkt från t.ex. en köpt DVD eller från egeninspelad film. Testa FFmpeg med x264 som verktyg.
 
Intressant. Jag hade fått för mig att ProRes också var ett DCT komprimerat format, fast bara med intra-frames, precis som DV.

Då har man lärt sig något nytt idag.
 
TLovskog skrev:
Intressant. Jag hade fått för mig att ProRes också var ett DCT komprimerat format, fast bara med intra-frames, precis som DV.

Då har man lärt sig något nytt idag.
Det är precis som du säger, men jag var inte tydlig med att DV och ProRes användes i samma sammanhang; för redigering, inte att det är lossless. Sorry.
 
Man kan väl han h.264 i en AVI container?
Blandar ni inte ihop containerformat och hur videon blivit kodat o komprimerad?
 
TLovskog skrev:
S
Det var där jag gjorde en del tester med att komprimera AVI (Både DV och MJPG) till något modernare. Trots rätt ok utrustning så blev det synliga artefakter och eftersom dessa skulle kodas om ytterliggare en gång i.o.m redigeringen valde jag att behålla originalen. Trots storleken.
Det var just det jag menade, omkodning blir sällan bra, speciellt från blockorienterade format.

DV är väl för övrigt inget annat än en ström av JPEG-bilder, har jag för mej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.