Jag fick en motorsåg nyligen av mamma med sambo eftersom de flyttat till lägenhet nu. Det är en Husqvarna, så det är bra grejer. Mamma kör inte motorsåg, och hennes sambo är inte så tekniskt lagd. När jag frågade om de hade en fil till kedjan sa han att de inte hade, utan de köper ny kedja när den blir slö (vilket slöseri). Såklart fanns det ingen kedjeolja i sågen heller, så det fyllde jag på och kollade att det kommer ut, vilket det gör.

Jag köpte ett filkit och har filat skärtänder i två omgångar med minst 10 drag per tand, dock räknade jag inte så de kan vara ojämnt filade. Jag tittade på underställningen med mallen, men den verkade okej för hårda träd. Det jag ska fälla är en stor björk nära huset, så det blir i småbitar. När jag sågar nu så händer i princip inget i trädet utan det blir bara bränt.

Har ni några tips? Ska jag fila ner underställningen till soft med lite ökad kastrisk? Ska jag lämna in kedjan för en rejäl slipning för att sen börja fila regelbundet själv? Jag har ingen aning vad han har köpt för kedja, men de brukar köpa dyra grejer till sina saker så det bör vara en med bra kvalitet hoppas jag.
 
Har du satt på kedjan vänd åt rätt håll?
 
  • Gilla
Snabbe Wille och 1 till
  • Laddar…
Jag har aldrig tagit av kedjan, men det var en bra fråga. Jag har inte reagerat på det, men ska kolla när jag kommer hem efter jobbet.
 
D09
Annars har jula en bra kedjeslip för någon hundralapp.

Har en sådan i garaget och den är helt suverän :)
 
Vilken vinkel fila du? Fila du från rätt håll? Fila du ryttarna nå?
 
Redigerat:
D09
D09 skrev:
Annars har jula en bra kedjeslip för någon hundralapp.

Har en sådan i garaget och den är helt suverän :)
När du ändå är på jula så skaffa sågbrallor också ;)
 
D09
AntonBe skrev:
Tänkte du på denna [länk]

eller denna [länk]
ImageUploadedByByggahus.se1408613421.263325.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den nedre :)

Kedjan blir som ny efter varje gång

Brukar köra en omgång med den innan jag går ut och kör, sen bättrar jag lite med filen om det börjar bli slött.
 
  • Gilla
Åke Bergman
  • Laddar…
D09
Www.skogsforum.se

Men dom hjälper bara folk med sågarbrallor ;)

( säkerhet först )
 
  • Gilla
Åke Bergman
  • Laddar…
JLov skrev:
Vilken vinkel fila du? Fila du från rätt håll? Fila du ryttarna nå?
Jag köpte denna http://www.husqvarna.com/se/accessories/tillbehor-motorsag/filkit/, vilken vinkel det blir vet jag inte. Jag filade från sågen och framåt, som jag läst att man ska. Har inte filat ryttarna än, men de såg bra ut enligt mallen för hårda träd.
 
Fila för soft och glöm inte ryttarn och slipa från rätt håll.
 
Det finns massvis med info om detta på Youtube. Det är absolut inte svårt. Det är helt OK att fila manuellt ett bra tag på en ny kedja. Du behöver bara 3-4 drag per skär. Fila bara med skjutande (inte dragande) rörelse. Så småning om måste ryttarna filas men du märker ju när sågen inte tar bra längre. Ryttarna är ju till för att begränsa skärdjupet och när ryttarna är för höga så skär inte sågen längre. Det var lite förenklat men principen är sån.

Kjell
 
Jag ska testa att vända kedjan rätt väg först, såg nu att den är felvänd (skyller på att det var inte jag som satte på kedjan) :banghead:
 
  • Gilla
John Karlsson och 4 till
  • Laddar…
Blev riktigt bra nu (y)
 
  • Gilla
Allman och 6 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.