Jag undrar sedan länge om det kan vara idé att köpa en sån här
http://www.biltema.se/Fritid/Tradgard/Maskiner/Kedjeslipmaskin-130-W/
eller ha det gjort på serviceverkstad. Kommer man att nå samma resultat
när man gör jobbet själv ?
Viktigare än det är ju säkerheten.
Jag törs inte bedömma kedjans skick i sin helhet.
Vill säga - när proffsen på verkstad ser direkt att kedjan är slut och snart
går i bitar slipar jag den kanske en gång till. Inte blir man glad när kedjan
far iväg mitt under arbetet. ;)
Kanske lite överförsiktig men ändå : Slipa själv eller ha det gjort - var frågan
MvH
Hobbit
 
Slipa din kedja lite och ofta! Typ efter varje eller varannan tankning beroende på träslag.
 
Skivan är 3,5 mm tjock, vad jag vet slipas de flesta kedjor med 4 eller 5 mm fil. Jag har en liknande sågkedjeslip med 5 mm skiva, den funkar jättebra
 
Fungerar bra att slipa sågkjedjorna, men mest om det är större slipbehov, exempelvis om man sågat i sten.
Annars är vanlig handslipning alldeles utmärkt, precis dengroth säger, ungefär varannan tankning, beroende på vad för träslag man sågat och vad man har för sorts kjedja.
 
När jag jobbade med sågen dagligen (som sågverk och i skogen) så använde jag slipstift till Dremeln (ingen mall) för att fixa till kedjorna efter spiksågning eller för att forma om kedjorna till klyvslipning (ca 10 grader där istället för 40-45 som vid vanlig slipning). Annars var det manuell filning som gällde och mallen kan man skippa, bättre man lär sig fila utåt och trycka uppåt lite så man får skärpa. Fila inte på måfå som med en mall utan kolla hur eggen ser ut och skärp eggen.

Svårt att förklara i text men skall se om jag hinner med att fixa ihop en film i helgen och lägga upp på youtube hur man filar kedjorna, det är liksom inte så svårt som man tror om man sett det en gång och håller rätt.

Rörande konditionen så skall man inte fila förbi strecket på tänderna, de smäller av för lätt då och om där är sprickor i länkarna eller om den känns hård/styv så byt kedja.

Kedjespänningen skall vara så hård så att när man lyfter i kedjan mitt på svärdet skall halva drivlänken blottas när motorkroppen börjar lyfta, detta oavsett svärdslängd vilket innebär att det är mycket hårdare än vad de flesta spänner dem.
Med nya kedjor spänner man gradvis, man spänner lite lösare, kör lite, spänner och efter en tre-fyra gånger så har den töjt sig och man kan spänna rätt.
Utan rätt kedjespänning är det omöjligt att fila rätt, sågningen blir oprecis och säkerheten minskar radikalt.

Sen måste man rengöra och fila svärdet med, vända det, kolla drivhjul o s v, dvs daglig tillsyn.

/Kent
 
Snickarboden -håller helt med :)
 
@snickarboden
och åter igen är det dags att tacka en av eldsjälarna här på forumet.
Svarar inte bara på frågan utan delar med sig sitt kunskap fullkomligt
1.000 tack !!!
Lägg gärna ut filmen på youtube!!
MvH
Hobbit
 
http://www.jonsered.se och under "ladda ner" och "filmer" "arbeta med motorsåg", hur man spänner kedjor, filar, fäller, grenar.
 
Hur gick det snickarboden - fick du ihop någon film? Vore intressant att se hur man filar på rätt sätt utan mall!

Har en annan fråga:
Hur vet man vilken storlek man skall ha på filen? Var och köpte nya filar och sa att det skulle vara till min Stihl MS-211. Antingen fick jag fel filar, eller så hade jag fått fel första gången när jag köpte sågen. De jag fick var 4,5 mm men tyckte de såg större ut än den gamla, och mycket riktigt - den gamla visade sig vara 4.0 mm. Frågan är om jag använt fel storlek hela tiden eller spelar det inte så stor roll vilken storlek man har?
 
dengroth skrev:
Har en annan fråga:
Hur vet man vilken storlek man skall ha på filen? Var och köpte nya filar och sa att det skulle vara till min Stihl MS-211. Antingen fick jag fel filar, eller så hade jag fått fel första gången när jag köpte sågen. De jag fick var 4,5 mm men tyckte de såg större ut än den gamla, och mycket riktigt - den gamla visade sig vara 4.0 mm. Frågan är om jag använt fel storlek hela tiden eller spelar det inte så stor roll vilken storlek man har?
Rätt storlek står på kartongen till kedjan. I instruktionsboken står också, men bara för den kedja sågen levererats med, det går ju att byta kedjetyp om man vill.

Du ska ha 4,0 till MS211, så du har fått tag på fel.
 
Tack Nonkan, försökte leta på kartongen men såg inget. Får kolla lite bättre.

Fick faktiskt frågan i butiken om det var originalkedjan som satt på men jag har bytt till en Oregon. Tog bara en på byggmarknaden som skulle passa. Menar du att det finns risk att den inte är som originalet?
 
dengroth skrev:
Tack Nonkan, försökte leta på kartongen men såg inget. Får kolla lite bättre.

Fick faktiskt frågan i butiken om det var originalkedjan som satt på men jag har bytt till en Oregon. Tog bara en på byggmarknaden som skulle passa. Menar du att det finns risk att den inte är som originalet?
Nja, det finns en risk, men de de brukar sälja på byggmarknader har oftast delningen 3/8", vilket är avståndet mellan innerkuggarna på kedjan, länkarna, så den delen bör vara rätt. Det kan vara så att den är en länk för lång, men det kan gå ändå. På större sågar sitter oftare med delningen .325", lite tätare mellan kuggen, och då kuggar det över inne vid drivhjulet och i nosen på svärdet. Den kedjan burkar inte finnas så kort däremot, inte i den sortens butiker i alla fall.

Kedjan du ska ha om det är 30 cm (12") svärd är 1,3 mm bred i svärdsspåret, 44 drivlänkar lång och ha delningen 3/8". De här siffrorna är även ingraverade i svärdet för att underlätta. MS211 säljs även med 35 cm (14") svärd.

Originalartikelnumret är 3636 000 0044.

Sen kan man ju byta drev och svärdstyp, men det är lite överkurs.

Jag garderar lite som du märker, men det är för att det här är en jäkla djungel. Åker du till en fackhandel så är det enklast om du tar med kedjan in när du ska ha ny, då mäter de den och ser till att du får rätt. Stormarknaderna brukar ha de 5 kedjorna som säljs mest, själva har vi ett 80-tal och välja på där jag jobbar :)

Är du intresserad så finns det en bok med 74 sidor nörderi om kedjor här:
http://www.oregonchain.se/se/home.html?id=169&id_news=14&L=10
 
Det finns förklaringar varför jag tar fram Tigersågen istf kedjesågen när det skall kapas i trädgården... 97ggr av 100 iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.