Hej!
I höstas hade jag fel på min solcellsanläggning. Det visade sig vara jordfelsbrytaren som går till anläggningen som redan gått sönder, installerades april 23.

De bytte den i november.

Idag fick jag en faktura på 2000kr…

Har inte elektrikern någon garanti på sitt material?!?


Känner mig orolig för att jag ska bli tvungen att betala…
 
Det är väl ett garantiärende. Elektrikern har levererat och installerat så han är ansvarig att rätta till fel utan kostnad.
Det är just garantifrågor som elektrikerna ofta anför som anledning att de inte vill installera kundens eget material.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Jabinski,
Har din växelriktare en jordfelsbrytare?
Det behövs väl inte i Sverige. Hur motiverade elektrikern att det krävs en jordfelsbrytare för växelriktaren.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Totte_S
Bestrid fakturan och hänvisa till att det är ett garantiärende.
 
A Arnodt skrev:
Jabinski,
Har din växelriktare en jordfelsbrytare?
Det behövs väl inte i Sverige. Hur motiverade elektrikern att det krävs en jordfelsbrytare för växelriktaren.
Ja ledningen går ju in på en egen lina in i elskåpet o då sattes det dit. Jag är inte så duktig på sånt här med det sattes iaf dit.
 
Totte_S Totte_S skrev:
Bestrid fakturan och hänvisa till att det är ett garantiärende.
Hade installatören lämnat garanti då? Annars är det ett reklamationsärende.
 
Totte_S
K Kane skrev:
Hade installatören lämnat garanti då? Annars är det ett reklamationsärende.
Såklart. Ursäkta mitt något missledande svar.
 
  • Gilla
solidbase
  • Laddar…
K Kane skrev:
Hade installatören lämnat garanti då? Annars är det ett reklamationsärende.
Vad menar du med lämnat garanti? Assemblin borde väl som de flesta företag ha ansvar för både arbetet samt material?
 
Alla elektriker jag anlitat genom åren tar ansvar för att installerade produkter inte går sönder inom rimlig garantitid. Hade tex en led-armatur som gick sönder inom 2 år, elektrikern kom och bytte denna utan minsta tjafs det var liksom självklart.
_
PS. Bör noteras att denna armatur valdes ut och köptes in av elektrikern, kan tänka mig det kan vara annorlunda om det är grejer som kunden köpt in och vill ha installerat.
 
Fast vill man ha ett reklamations/garanti ärende så kanske man får betona det vid första kontakt också. Det är ingen automatik i sådant. Det får man som kund hålla reda på.
 
Bestrid fakturan.

Men hur ser avtalskedjan ut här. Det låter som elektrikern har fakturerat direkt till TS. Har du köpt solcellsanläggningen med installation av den firman? Eller har du ringt elektrikern direkt när det blev fel, fast du hade avtalet med en annan firma?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.