Som överskriften säger. Kan jag begära arbetsbeskrivning av elektriker? Elektrikern har skickat en faktura på 35tim arbetstid men jag vill gärna veta vad han avsatt tid för. Så är det möjligt för mig att begära ovan???

De har jobbat med min renovering av kök.

Jag hittade detta på regeringens sida:

40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.

Vi har inte haft fastpris utan hantverkaren har ringt in elektriker vid behov.
 
Redigerat:
Ja så länge ni inte har fast pris så kan du kräva spec på både arbete och material.
 
  • Gilla
Claes Skåne
  • Laddar…
Tack, de har inte svarat men fakturan skall vara betald idag. Så nu vet jag inte var jag står. :(

Jag skickade om arbetsbeskrivning i måndags morse denna vecka. Var det för sent?
 
När fick du fakturan?

Om det är tio dagars betalningsfrist så skulle jag säga njaaa, om det är >20 dagars betalningsfrist så skulle jag säga ja.

Många företag har att man har tio dagar på sig att invända mot fakturan.
 
Skicka något i stil med att fakturan bestrides i sin helhet tills specificerat fakturaunderlag erhålles.
Då kan de inte bråka med inkasso etc, eller bråka kan de, men inkassobolaget kan/får inte göra något
 
  • Gilla
Claes Skåne
  • Laddar…
Claes Skåne skrev:
Som överskriften säger. Kan jag begära arbetsbeskrivning av elektriker? Elektrikern har skickat en faktura på 35tim arbetstid men jag vill gärna veta vad han avsatt tid för. Så är det möjligt för mig att begära ovan???

Dem har jobbat med min renovering av kök.

Jag hittade detta på regeringens sida:

40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.

Vi har inte haft fastpris utan hantverkaren har ringt in elektriker vid behov.
Nästa paragraf tar upp din fråga.

Tid för betalning

41 § Om inte annat följer av avtalet, är konsumenten skyldig att betala vid anfordran sedan näringsidkaren har utfört tjänsten.

Har konsumenten i tid begärt en specificerad räkning, är han inte skyldig att betala förrän en sådan räkning har kommit honom till handa.


Så det man kan fundera kring är om din begäran kommit in i tid, men i ditt fall så skulle jag återigen höra av mig till hantverkaren, efterfråga ett underlag och vara tydlig med att du betalar så fort du fått ett underlag som du kan acceptera.
 
  • Gilla
Claes Skåne
  • Laddar…
Tack alla ni är väldigt hjälpsamma. Synd man inte kände till denna sidan innan. ;)
 
Det finns såvitt jag vet ingen tydlig definition av hur specificerad en specificerad faktura skall vara. Men jag tror att ett minimumkrav på spec, är detaljer om vilka tider/dagar de varit där. Men man kan nog inte räkna med att få detaljer i stil med "8 Jan, kl 09.10 montering av brytare till taklampa, 09.15 montering av uttag till diskmaskin osv...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nu är jag inte hantverkaren, men på jobbet råkar vi rätt ofta ut för kunder som vi ha specificerad faktura, men så som vi jobbar skulle det inte fungera att i detalj skriva ner vad man jobbar med varje dag. Det skulle göra kostnaden 10-15% högre och skulle knappast ge kunden nåt heller eftersom de inte förstår vad de olika momenten innebär.

Det intressanta är att när man jobbar ute hos kund så är det aldrig nån som ifrågasätter fakturan (då har de ju sett när man var på plats), men ändå jobbar man mindre effektivt där så det blir dyrare än om vi hade gjort jobbet på kontoret.

Men när det gäller hantverkare så bör de ju i alla fall kunna specificera antal timmar för varje arbetad dag. Har hantverkaren en vettig prismodell så fakturerar man bara sånt som kunden kan verifiera: Material, Tid hos kund, daglig reseersättning (kan vara mil eller dagspris). Såna saker som kunden inte ser bör man försöka baka in i timpriset. På så vis får man nöjda kunder eftersom kunden kan se hur mycket/litet man "saltat".
 
Mikael_L
Att ange exakt eller på ett ungefär tiden per dag borde inte vara svårt att prestera.
Att ange de olika sakerna som utförts borde dessutom vara ganska lätt.

Men att ange exakt vad man gjort och när blir troligen lite knivigare då många jobb går till så att man liksom samtidigt utför olika delmoment samtidigt.
T.ex. drar alla rör samma förmiddag, vare sig det är spismatningen, eller till belysning eller nätverk eller till larmet.
Sen görs resten av dessa olika delmoment utspridda över arbetstiden lite beroende på vad som passar och vilket material man har och om det behövs mehjälpare och tusen andra faktorer.
 
Claes Skåne
Även om betalningstiden på fakturan är 10 dagar får dröjsmålsränta inte debiteras förrän efter 30 dagar.
 
Hemmakatten
Kan väl inte vara så svårt. Snickaren som byggde vårt hus hade en byggdagbok där det dag för dag redovisades vilka som varit på bygget, hur många timmar och vad som var gjort. Kopior av byggdagboken (och materialinköp) följde med fakturan.
 
  • Gilla
Micc
  • Laddar…
Man ska absolut kunna avkräva dag för dag redovisning, då hantverkare har en tendens att hoppa fram och tillbaka mellan kunder, ibland på samma dag. Har flera gånger råkat ut för detta, och den senaste hantverkaren vi hade (rörmokare) hade debiterat totalt 55 timmar men enligt min fru som var hemma varje dag och hade skrivit ner när han kom och gick hade totalt varit på plats 31 timmar. Och då hade vi räknat in den tid han var iväg och "skaffade material". Ringde upp göken för att fråga hur detta gick ihop sig, och den innan så trevlige herren blev extremt otrevlig och hotade att göra både det ena och det andra om vi inte betalade, och skrämde verbalt upp min fru till den grad att vi snackade med polisen... slutade med förlikning på 40 timmar.

Kan bara föreställa mig hur många timmar han debiterade varje dag om arbetet var fördelat på 3 olika kunder. Snubben hade säkert debiterad arbetstid på kanske 12 -13 timmar men jobbade endast 8 kalendertimmar. Troligt fräckt.

Snackade med de andra kunderna han hade och de hade exakt samma problem. Tyvärr finns denna filur kvar och har expanderat sin firma, hör fortfarande samma tråkiga historier från kunder.

Kan tillägga att denne även körde med extrema påslag på material... som t.ex en Uponor kopplingslåda i plåt, 2500 kr på rinkabyrör, vårt pris 4300 kr... tsss.

/S
 
Fakturan skall vara specificerad.
Arbetstimmar uppräknade
Materialet specificerat och uppräknat
Sedan får man bedömma med hjälp av en annan fackman om arbetstiden är rimlig
Man också kolla om det uppräknade och prissatta materialet är rimligt

LEnnart
 
Hemmakatten
Dessutom måste hantverkaren någonstans ha skrivit upp timmarna, annars blir det ju problem med fakturering. Om man nu inte gör som steve5432's hantverkare som körde med hittepå-siffror.
 
  • Gilla
Micc
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.