Hej!

Jag håller på att inreda min bastu/relax. Jag har satt gips på väggarna för att sedan välja något ytskikt.
Men nu har jag fått tag i ett parti Fibo Tresp kakelskivor helt gratis. Nya. Problemet är bara att jag ville bevara lite av den extra höjden som jag har i garaget. (bastun byggs i garaget) Så jag har satt innertaket på 2.55m. Fibo skivorna är 2.4m

Jag vill slippa ta ner innertaket för att sänka det 15cm. Går detta att lösa på ett snyggt och vettigt sätt?

Någon bred list i taket eller liknande för att täcka de 15cm som saknas?

Tips och ideer mottages gärna.
 
varför inte sätta skivorna som du vill ha dom och ha ett högre uppvik av mattan i nederkant istället?
 
ikeo skrev:
varför inte sätta skivorna som du vill ha dom och ha ett högre uppvik av mattan i nederkant istället?
jag har redan klinker på golvet. annars hade man kunnat göra så.

hade helst ställa väggarna direkt på golvet och ta problemet uppe.
 
O
Är det inte bara att göra ett avslut på skivorna och måla ner taket?
 
Typ något sådant jag tänkte. Eller en 15 cm bred mdf salning hela vägen runt däruppe kanske också funkar.?
 
MDF låter väl sådär i en fuktig bastu. Lite finare plywood funkar nog bättre i så fall!
 
Detta är visserligen i relaxen. Men det är fuktigt där. Så jag förstår hur du tänker. Kanske fylle gapet med en bräda bara och måla vit som innertaket och väggarna.
 
O
släng iväg ett mail till dom å fråga! Det viktigaste borde ändå vara att det blir tätt...
Så med fogmassa så borde väl det räcka... Men det borde finnas någon list som fungerar för att dölja skruvarna...
 
Jo det kan jag göra! Tänker också på någon forma av fräst list. Lite som en kakellist. Sen kan man bara måla i gapet upp till innertaket.

Ett alternativ är ju att sätta en bred skiva runt om där väggen slutar. Liggande utåt så att säga. Sedan gömma en led list där ovanpå. Då ser man inte det vägglösa stället samt att man får lite effekt.

liknande detta, fast de verkar ha valt att visa led listen. Projekt_biograf_jpg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Korvgubbe
Till deras köksskivor finns det färdiga täcklister, L-formade i aluminium.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.