Hej,

Undrar om någon vet vad det kan vara för material som fungerat som skruvplugg i hus byggt på 50-talet?
Fundersam om det kan vara nån slags fiberplugg av i värsta fall asbest och frågar därför om ngn känner igen materialet. Se speciellt bilden där fibrerna sticker ut. I det ena hålet ser det annorlunda ut, nästan som bitar av nån slags skiva?? Jätteinzoomade bilder, hålen är där skruvarna har suttit.
 
  • Närbild på gammalt skruvhål med fibröst material som kan misstänkas vara asbest i en vägg från 50-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett gammalt skruvhål med fibriga materialrester som kan vara en fiberplugg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett hål i vägg med fibrösa material och skivbitar, potentiella gamla skruvpluggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det skulle kunna vara så kallad Björnplugg (dvs asbest), men svårt att avgöra. Om du vill vara säker så får du skicka på analys.
Å andra sidan är det inga stora mängder, så om du inte ska riva hela väggen så är det väl bara att putsa över?
 
harry73
Är det fiber och från 50-talet, skulle jag utgå från asbest
 
Tack för snabba svar!
Det är ca 15 hål. Det var ett tag sen de revs ut (av elektriker som inte tycks ha reagerat) och vi har varit mkt i rummet sedan dess, vet inte heller om det har åkt ner bitar på golvet (där det ligger heltäckningsmatta). Så funderingen är om jag nu behöver städa extra noga där om det har åkt runt fibrer i rummet och om pluggarna bör tas bort först innan vi putsar över.
Vill inte riva ut och skicka prov i onödan om ngn kände igen, men kanske lika bra ändå...
 
useless useless skrev:
Å andra sidan är det inga stora mängder, så om du inte ska riva hela väggen så är det väl bara att putsa över?
Ja pula in det i hålet och spackla/putsa igen det. Inuti väggen gör det ingen skada vad det än är för material. Jag skulle inte bekymra mig det minsta och absolut inte öda tid och pengar på någon analys.

Välkommen till forumet för övrigt!
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ja pula in det i hålet och spackla/putsa igen det. Inuti väggen gör det ingen skada vad det än är för material. Jag skulle inte bekymra mig det minsta och absolut inte öda tid och pengar på någon analys.

Välkommen till forumet för övrigt!
Tack! :)
 
E Erha skrev:
om pluggarna bör tas bort först innan vi putsar över.
Om det nu är asbest och om du är orolig för det skulle jag säga att bästa sättet att minimera exponeringen är att försiktigt peta in fibrerna i sina hål och spackla/putsa över dom.

Vad har du för glädje av att skicka materialet på analys egentligen? På vilket sätt påverkar analysresultatet hur du går vidare? Oavsett vad det är för material måste väl det allra enklaste och bästa vara att bara trycka in skräpet i väggen och spackla/putsa igen hålen.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Om det nu är asbest och om du är orolig för det skulle jag säga att bästa sättet att minimera exponeringen är att försiktigt peta in fibrerna i sina hål och spackla/putsa över dom.

Vad har du för glädje av att skicka materialet på analys egentligen? På vilket sätt påverkar analysresultatet hur du går vidare? Oavsett vad det är för material måste väl det allra enklaste och bästa vara att bara trycka in skräpet i väggen och spackla/putsa igen hålen.
Inte så orolig, mest okunnig :)
Funderade på analys, för att OM det är björnplugg, kanske det inte är så schysst mot ev. kommande husägare att peta tillbaka och spackla över och att ngn ovetandes slipar väggen el. liknande i framtiden. Men det kanske är att vara överdrivet försiktig??

En annan grej är att elektrikerna har satt tillbaka skruvar i materialet på en del ställen och är det björnplugg bör de kanske ersättas isf.

Tycker det är svårt hitta bra info på nätet. Tycker mer det ser ut som nåt slags träfiber, men vet inte vad man använde förr och därav frågan här!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.