Igår skulle jag bara tar ner mediaomvandlaren till fibern för att ta bort glasfiberväv på väggen. Jag ska tapetsera och måla om i rummet. Inga konstigheter och jag trodde jag lade mediaomvandlaren på ett ok sätt. Sedan när jag skulle ta en paus och titta på tv (jag streamar bara) då var nätverksuppkopplingen nere och jag såg att den gula kabeln hade gått av. Jag trodde att det bara var att öppna kontakten och sätta in den hela biten av kabeln igen men nej kontakten var inte återanvändbar. Jag letade efter en ny kabel på tex Elgiganten, Kjellcompany och Clas Olson men det fanns inte. Hur gör jag nu? Jag behöver ha mitt bredband för att använda mina datorer då jag pluggar hemma och det är svårt dela internet från min mobil.
Var köper jag lättast en ny kabel utan att betala multum och hur vet jag vilken som är rätt? Det är lite bråttom.
 
  • En hand håller en mediaomvandlare med en avbruten gul fiberoptisk kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mediaomvandlare med avbruten gul nätverkskabel och en oskadad vit kabel ansluten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avbruten gul fiberoptisk kabel vid mediaomvandlare på en renoveringssajt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en väggmonterad nätverksswitch märkt 'HES-3106-PLUS' med en ansluten Ethernet-kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inbyggd installationsdosa i vägg med draget kablage och byggdamm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en nätverksenhet med modellnummer HES-3106SFP-PLUS-DR och ansluten Ethernet-kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Igår skulle jag bara tar ner mediaomvandlaren till fibern för att ta bort glasfiberväv på väggen. Jag ska tapetsera och måla om i rummet. Inga konstigheter och jag trodde jag lade mediaomvandlaren på ett ok sätt. Sedan när jag skulle ta en paus och titta på tv (jag streamar bara) då var nätverksuppkopplingen nere och jag såg att den gula kabeln hade gått av. Jag trodde att det bara var att öppna kontakten och sätta in den hela biten av kabeln igen men nej kontakten var inte återanvändbar. Jag letade efter en ny kabel på tex Elgiganten, Kjellcompany och Clas Olson men det fanns inte. Hur gör jag nu? Jag behöver ha mitt bredband för att använda mina datorer då jag pluggar hemma och det är svårt dela internet från min mobil.
Var köper jag lättast en ny kabel utan att betala multum och hur vet jag vilken som är rätt? Det är lite bråttom.
 
R
Frangipanista Frangipanista skrev:
[bild] [bild] [bild] Igår skulle jag bara tar ner mediaomvandlaren till fibern för att ta bort glasfiberväv på väggen. Jag ska tapetsera och måla om i rummet. Inga konstigheter och jag trodde jag lade mediaomvandlaren på ett ok sätt. Sedan när jag skulle ta en paus och titta på tv (jag streamar bara) då var nätverksuppkopplingen nere och jag såg att den gula kabeln hade gått av. Jag trodde att det bara var att öppna kontakten och sätta in den hela biten av kabeln igen men nej kontakten var inte återanvändbar. Jag letade efter en ny kabel på tex Elgiganten, Kjellcompany och Clas Olson men det fanns inte. Hur gör jag nu? Jag behöver ha mitt bredband för att använda mina datorer då jag pluggar hemma och det är svårt dela internet från min mobil.
Var köper jag lättast en ny kabel utan att betala multum och hur vet jag vilken som är rätt? Det är lite bråttom.
Är det den inkommande kabeln som är av? I.s.f. är det bara att ringa din fiberleverantör och beställa en reparation. Du kan inte laga den själv.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
En patchkabel är en kort kabel för att koppla ihop olika kontakter nära varandra, typiskt på en patchpanel. Det där ser ut att vara inkommande fiber som är svetsad i boxen. Inte en patchkabel.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Hemma hos mig slutar inkommande fiber i en låda på utsidan huset och därifrån är det skarvat med en patchkabel till boxen på insidan. Jag antar att man har byggt så för att dels kunna byta/laga fibern utan att behöva komma in i bostaden och dels för att slippa byta/laga om/när den som bor i huset råkar ta sönder prylarna.
Så, frågan är hur det ser ut i andra änden av fibern?
 
Men patchkabeln byter väl inte färg mitt på va?
 
Nej. Om jag läst första inlägget och tittat på bilderna innan jag svarade så hade det varit uppenbart att den gula fibern är skarvad på den grå. :oops:
Då är det nog tyvärr bara att vända sig till leverantören.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Håller med om analysen ovan. Det är även en väldig skarp böj på den grå fibern i bild 2.
Risk att den också går sönder.

Känner man inte till produkterna är det inte lätt att av bilderna förstå vad som ”gått snett” och hur allt hänger ihop. Pigtailen sitter direkt i mediaomvandlaren och dess kontakt sitter kvar. Det kan sitta en bygel som behöver lyftas för att fiberkontakten ska gå att ta ur. Men det spelar mindre roll nu när fibern är av.
Händer ansluter fiberkabelkontakter till en vit mediaomvandlare, text "Connect fiber cable connectors".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation fiberlåda + mediaomvandlare
CTS HES-3106 Fiber Cable Tray Installation
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Fiberutrustning ska man inte peta i om man inte vet vad man håller på med. Brukar kosta nå tusen att fixa sånt här.......
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Förhoppningsvis räcker det att kontaktera om den gula fibern, så det borde inte bli så dyrt. Men en timmes servicejobb lär väl gå på närmare tusenlappen iallafall...
 
Skulle nog gissa på en ny pigtail och svetsning. Och som noterats snygga till slingning av inkommande fiber.
 
Du måste tyvärr kontakta fibernätsägaren eller din internetoperatör och göra en felanmälan.
Det är ingen lös fiberpatchkabel utan den är svetsad på blåsfibern.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Du måste tyvärr kontakta fibernätsägaren eller din internetoperatör och göra en felanmälan.
Det är ingen lös fiberpatchkabel utan den är svetsad på blåsfibern.
Jag ringde Herrljunga Elektriska och en kille var här och fixade det idag så nu fungerar det igen. Han sa jag kunde ringa Telia och höra om jag kunde få en ny mediaomvandlare eftersom botten på den är sprucken. Vi får se om de skickar en ny men tänker att jag gör det efter jul. Nu fungerar det och det är det viktigaste.
 
Frangipanista Frangipanista skrev:
Jag ringde Herrljunga Elektriska och en kille var här och fixade det idag så nu fungerar det igen. Han sa jag kunde ringa Telia och höra om jag kunde få en ny mediaomvandlare eftersom botten på den är sprucken. Vi får se om de skickar en ny men tänker att jag gör det efter jul. Nu fungerar det och det är det viktigaste.
Och kostnaden blev, bra som allmän info till de som funderar på att lossa bakstycket.
Snyggades slingning på inkommande fiber till, dvs öglan där fiber kommer in genom väggen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.