Står i startgroparna för ett nytt villabygge och har fått erbjudande att få det "fiberoptiska stadsnätet" inkopplat.

Vad jag förstått får jag stadsnätet inkopplat till villan, allt inne i villan får jag själv fixa.

Är det någon som har erfarenhet av detta nät?

Vilka produkter krävs för att det ska fungera i huset?

Vad är en rimlig kostnad för produkterna inne i huset?

Tipsa gärna på företag som säljer tillbehören som krävs inne i huset!

Tipsa gärna på företag som har erfarenhet av denna typ av montering!

Hälsningar
Magnus

 
Tror att de gör så att fibern terminerar på ett av dig utsatt ställe. Praktiskt typ i en garderob eller föråd där du senare sätter en konverterare till Vanlig Lan kabel eller vad du nu köper för tjänster. Och därifrån så får du dra all kabel ut i huset själv.
 
Brukar vara som så att du får en dosa som levererar en vanlig ethernetkontakt till dig för koppling till husets nät. I huset behöver du då minst en vanlig tp kabel för att ansluta en dator í samma rum. Mer avancerat så behöver du en switch för att ansluta flera datorer.

Du bör skaffa dig en brandvägg för att skydda datorn(datorerna). Vill du haa ett fast kabelnät i huset så har bla jag skrivit massvis om det här på forumet men om du inte vill göra den biten själv så prata med elfirman så fixar de ett kabelnät åt dig.
 
Hej,

Ska försöka svara på en del av frågorna.
Har du kollat med stadsnätet vad som krävs för att du ska få in de olika tjänsterna? Vissa stadsnät har bra infornation på sin hemsida. www.stadenistaden.se Vilken kundutrustning som behövs? Att de kan hantera separata tjänsteleverantörer till ett och samma hushåll. Detta löses genom att installera en CPS – Customer Premises Switch (Leverantörsspecifik), som installeras i lgh/villan. Den har 6 utgångar 3+3 dvs en sida prioriterad en sida oprioriterad. Eller DRG digital residential gateway som hanterar taggadde VLAN. Utgångar för PC, TV (bredbandstv)och IP-telefoni. Vilken teknik man vill installera i hemmet beror till viss del på vilken typ av infrastruktur som valts. Det beror på vilka krav som ställts vid installation i fastigheterna/villor mm. Vissa stadsnät/nätägare håller med kundutrustning, andra låter kunderna (hushållen) skaffa det själva. Till PC:en =trådlöst nätverk med krypto, slipper dra TP-kabel. IP-telefoni =trådlöst. Om brebandstv tjänst finns/kommer dra kabel.
Om man ska tänka på säkerhet så bör man inte har trådlöst nätverk, det är en smaksak, vilken säkerhetsnivå man vill ha.
Vad som är prioriterad 1 telefoni och tv, där efter internet.


Hoppas att det kan hjälpa till




 
Glömde en sak,

Då du ska bygga en ny villa så ser du till att rör dras från inkommande fiber och ut till alla rum samt till de platser tv och till ev. till platser där datorer kommer att vara. Länken går till stadsnätet i Helsingborg, där fanns tv bredbandstv leverantörer. Det är framtid med dessa tjänster. Det är bara att läsa på och ringa dem. Spela lite "dum" och trevlig, då brukar man få den bästa hjälpen. Oavsätt vad det kan gälla el, vatten, byggfrågor, med kommunen ect. Servicegraden ökar.

Det har hjäpt mig angående fritidshusköp, vilka bygglov, avlopp mm med kommunens olika avdelningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.