Har kollat lite på fiberoptiska lampor. De kostar ju en hel del så min undran är, Man borde ju kunna bygga en sån själv om man bara kan hitta lite fiberoptik. Är det någon som har förslag på vart man kan hitta optik och hur man skulle kunna bygga lampan.
 
Tycker du att dom är så dyra då? Jag loggade in på en grossist (med jobbets konto) och där kunde man köpa stjärnhimmelspaket för 3000 - 5500 + moms. Elektriker och andra har rabatt och slår säkert på lite innan det går till slutkund. Har du någon gång hållt i en skalad fiberkabel så inser man snart att man nog lika gärna kan köpa en. Jag tror det är svårt att göra en egen, men jag skall prova, vi drar fiber på jobbet så jag kan ta en bit och se om det går.

Challe
 
Jag är också intreserad av svaret. Jag har letat ett tag utan att hitta något intresant.

Anledningen till att jag inte vill ha färdigt är förutom priset att de färdiga satser som fins inte riktigt ger vad jag vill ha ut. Jag vill inte ha någon upplysning av rummet utan endast en markering av ljuspunkterna. Dessutom så vill jag koppla några av ljus punkterna till ike fast sken. Färdiga konstruktioner med detta tenderar att växla alla punkterna samtidigt, men det ser för konstlat ut för mig.

Så snälla döda inte frågan med att tycka vi är snåla som inte vill betala förmycket för en sak, som vi dessutom inte kommer att vara nöjda med. Jag tror att rätt så många hadde eprimenterat med fiber belysnings konstruktioner, om man bara kunde komma över billiga ljusfibrer.
 
Själva fibermaterialet är inte dyrt, någon tia per meter. Finns hos företag som säljer fiber till bredbandsdragning.
 
Det är nog som ni säger. Frågan är bara var man får tag på fiber typ det som finns i ufo lampor mm, men i längre längder. Materialet kan inte vara dyrt eftersom lampan inte kan kosta många kronor att tilverka.
 
Benno. skrev:
Fiber för t.ex telekommunikation är väl i tunnaste laget för att ge synligt ljus i en stjärnhimmel? Fiberkärnan är upp till 62,5 mikrometer i diameter. Jämför med ett hårstrå.
Det är nog något helt annat man använder i "stjärnhimlar". Om man inte har krav på att variera ljuset är väl vita lysdioder ett billigt och energisnålt alternativ?
Det är precis det som är. Vart för man då tag i fiber som är tillräckligt tjocka. Letade runt lite och hittade ett företag i danmark som sålde rätt fiber, men de ville inte sälja till privatpersoner. De sa att jag skulle vända mig till deras återförsälgare go och glad som jag va så gjorde jag det men där åkte priserna upp med en gång. ja ja vi för väl se vad som händer återkommer om det blir nåt nytt.
 
Det finns 2 olika sorters stjärn himlar.

De billiga använder sig av plastfiber.medan de dyra är glas.

Den fiber man använder i optokablar är en glaskärna på,problemet om man skall bygga en egen himmel är nog mest relaterat till hur du skall hantera fibern.

Glas kärnan tål inte omild hantering,den är väldigt svårarbetat (går en fiber sönder och fastnar i tex. fingret,så kan det bli väldigt otrevligt)
och sist men inte minst så är glaskärnan ganska dyr att köpa i "lösvikt".

Men om någon känner sig manad så är det bara att prova!!! ;D

 
Och plast fiber då? Jag tror att det är det som är best är lämpad till hobby bruk. Frågan är bara var man får tag på sådan fiber till lämpligt pris?
 
Vet att Hide-a-lite har ett paket med 80 ljuspunkter,paketet ligger på ca:2000 kr inkl. moms

Då snackar vi plastfiber,och kan således inte användas i Bastun.
 
Jag jobbar bland annat med fiberoptik och vårat inköpspris på 0,400mm (400my) tjock glasfiber är under 10kronor per meter.
(Tillverkad i USA och av högsta kvaliten som finns att tillgå, så det borde finnas billigare att få tag på.)

Den är inte så himla känslig mot brott men VÄLDIGT repkänslig efter att den polerats i änden.
 
Jag har kollat hos www.flux.nu men de säljer endast till företag.. Men om du uppger att du har egen firma så är det säkert inga problem att få handla. Betalar du dessutom cash så blir det inte några problem med fakturering osv.

/Martin
 
Det ni ska leta efter är nylonfiber. Finns så vitt jag vet på elfa men de kan ta betalt ;D

 
mats_o skrev:
Det ni ska leta efter är nylonfiber. Finns så vitt jag vet på elfa men de kan ta betalt  ;D
Då är det fiskelina man skall ha då? 80 kr för 100m. Jag provade med ABUs lina men det fungerade ej. Jag klipte den med en vanlig avbitare, så det kanske var därför det inte fungerade. Hur skall man göra med ändarna?
 
Nja fiskelina är nog inte riktigt optimerad för att leda ljus :D

Däremot används nylon som ljusledare i tex hårddiskvaggor till compaq servrar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.