D09
Skall bygga en stjärnhimmel över ett ganska så stort tak, är på jakt efter fiberoptik för att bygga en egen.

Läste någonstans att man ska kunna köpa fiberoptik per rulle???

Tar tacksamt emot tips om vart alt tips råd av de som har erfarenheter kring stjärnhimmlar / fiberoptik...

=)
 
Jag satte en stjärnhimmel i mitt vardagsrum! jag gör aldrig om det. Förvisso är det full takhöjd där som försvårade arbetet avsevärt. Kan man montera den uppifrån är det att rekommendera. Jag fick borra hundratals 1mm hål i mina takskivor vart efter jag satte upp dom.
Men vilken soft belysning man fick!!!
 
Polaren gjorde en stjärnhimmel över sitt bubbelbad. Han gjorde tom sitt eget stjärntecken och inte bara random.

Sen kom målaren =)
 
D09
Tackar för tipsen =) Har precis beställt 1,5 km 1mm rulle =) Kommer säkert att få många gråa hår innan allt är på plats..... och målaren kommer ; )
 
D09
Har 1 pkt från claes ohlsson sedan tidigare, helt prisvärd men har tyvärr lite korta kablage så jag når inte upp på snedtaken från projektorn... är dock inne på att ansluta dessa till en ledlampa istället... Provade o ansluta lampan på mobiltelefonen o den klarade av att lysa upp optiken =) Roligt att mixa med =)
 
D09
När jag ändå har er på tråden..... tips / råd / ideer till montaget av stjärnhimmeln...

Har ni byggt egna "projektorer" ?
Hur lade ni kablaget i väggen om det var "oskyddat" ?
värmde ni ändarna på fibrerna för att få större "stjärna" ?

Alla råd är välkomna och kommer garanterat att vara till hjälp den dagen jag står där med alla kablar o dfjkfldskfl =)
 
D09
har fått min rulle med optik nu =) Imorgon är det dags att montera upp allt kablage.. =)
 
Köpte 2 set på Claes Ohlsson. De är samma som säljs i lampaffärer där är de dock 700 kr / st dyrare.
Jag monterade mina i samband med att vi satte upp takpanelen, så jag monterade i en bräda i taget. Hade ritat en skiss innan hur många som skulle vara i varje bräda.
Ideén med att sätta en Led lampa istället är ju smart. Finns ju halogen led osm passar direkt i boxen.
 
  • IMG_6592.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D09
Har börjat med att dra slingorna nu, tar en evighet... Har väl dragit en ca 400 meter slang nu ha ha men kopplade in dom på en projektor o det blev riktigt bra...

Valde spårpanel för enkelhetens skull när man monterade spots samt stjärnhimmeln.. Sen så är det riktigt snyggt också =)

Gjorde också så att jag ritade upp taket i skala, tog sambon o sen så satte vi oss o punktade ut våra stjärntecken samt övrigt lyspunkter..
Sen så gjorde jag markeringar på taket o satte tejpbitar där som jag tog loss allt eftersom jag drog fram slingorna.. Ett evighetsprojekt ha ha =)

Drog fram slingorna i 20mm flexslang längs nederdel av taket, som jag kapade i 1 meter längder, detta för att hålla optiken samlad o skyddad, meter längden för att kunna vika av uppåt vid rätt längd.. funkade bra men vp rör hade kanske varit bättre..
 
D09
fyfan... har dragit klart 1,5 km fiberoptik nu.... lidit av muskelinflamation efter ha rillbringat så gott som varje kväll o matat rör... =P

Några bra tips om hur man kan mixtra med optiken?

Hört att man kan använda strykjärn för att så en större ljuspunkt...
Har ni fler? Hur döljer man på ett snyggt sätt så att taket inte ser dumt ut av alla borrhål / punkter. ?
 
D09
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Glömde ju runda av :)
 
Fint men inte så många ljuspunkter?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
När du säger det så är nog inte alla trådar inkopplade till lampan på det kortet. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.