Går det att få till så att routern kopplar upp sig mot nätet via ett 4g-modem när fibern ligger nere?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Ja, men det hänger på vilken router du har samt vad för 4G/5G-modem.

Tex Ubiquiti Unifi Secure Gateway klara av att växla anslutning.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Spännande,

Jag har en dream router
 
D Derbyboy skrev:
Går det att få till så att routern kopplar upp sig mot nätet via ett 4g-modem när fibern ligger nere?
Med en vanlig 4G-router med WAN-anslutning så går det definitivt. Hur man skulle kunna göra med en befintlig router och koppla den till någon sorts "enbart 4G-modem" vet jag dock inte. Man kanske inte vill byta router...
 
Nä jag vill inte gärna byta router men en 4g-router med wanport och ”automatisk failover” till 4g låter korrekt?
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Nä jag vill inte gärna byta router men en 4g-router med wanport och ”automatisk failover” till 4g låter korrekt?
Det gör det. (y)
 
D Derbyboy skrev:
Nä jag vill inte gärna byta router men en 4g-router med wanport och ”automatisk failover” till 4g låter korrekt?
Nja, funktionen med failover kan du få med en 4G/5G-router, men inte failover med din befintliga router. Det du behöver då är ett LTE/4G/5G-modem eller en LTE/4G/5G- router där routern kan stängas av (bryggas).

En 4G router, tex TP-Link MR200 har WAN-port så du kan stänga av 3G/4G modemet och använda den som vanlig Wi-Fi-router. Det var inte vad du ville åstadkomma.
Just den modellen kan iaf inte bryggas (koppla förbi/stänga av routern) och därmed inte användas som rent modem. (WDS Brygga i manualen är något annat).

Men Tex Netgear LB2120 är ett LTE modem (3G/4G) med LAN och WAN port för failover funktion.
Notera att WAN-porten ansluts till fibermodemets WAN och LAN till routern.
Alternativt kan LAN anslutas direkt till tex en laptops LAN-port som då får mobilrouterns IP-adress. (Inget LAN alltså).

Jag har en ASUS router och man kan definiera om en LAN port för WAN failover. Dock var jag inte nöjd med failover-funktionen varken i modemet eller ASUS-routern under normal felfri drift.

Satelit via Starlink går nog bra om du bor i höjd med Karlstad/Stockholm men du får nog bättre prestanda med 5G.
 
Redigerat:
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Personligen kör jag med TP-Link MR600 Archer och har failover funktionen igång.
Använder TELE2 Wifi-to-go som reserv, man laddar med en viss mängd data som gäller 1år.
 
Kikat lite på den men dyr. Jag har ju en kanonrouter så vill bara åt funktionen med att växla över på 4g.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
[länk]

[länk]

[media]
Det där vore ju drömmen men tyvärr har jag inte 5k över efter att jag köpte dream routern, suck
 
Magnus E K
Men hur kommer satellit in i bilden?
 
Bara ett bevis på min okunskap, jag menar såklart 4G/5G
 
C
D Derbyboy skrev:
Kikat lite på den men dyr. Jag har ju en kanonrouter så vill bara åt funktionen med att växla över på 4g.
Har också kikat lite på detta och du får nog tyvärr räkna med något i den prisklassen. Priset åker upp ett snäpp när de har in-/utgångar för trådat nätverk, vilket ju är en förutsättning för att kunna koppla in den mellan fiberuttaget och din ordinarie router. Å andra sidan tickar ju 4G-abbonemanget en del pengar, så priset för 4G-routern kanske inte är så stor sak i sammanhanget?

Men välj en modell med positiva omdömen beträffande specifikt failover-funktionen. Har noterat att det finns en del enheter där användarna verkar mindre nöjda med den funktionen.
 
Jo 4G-abonemanget tickar en hel del pengar om jag ska ha ett abonemang med ok mängd surf vilket är en grundförutsättning om jag ska "överta" hela hemnätverket när/om fibern går ner.

I mitt fall gäller det endast övervakning av grundläggande funktioner i stugan, pumpbrunnar, temperatur i kyl/frys, fuktighet i källaren och skalskyddet.

Egentligen borde jag klara mig på ett IoT-abonemang från Telenor (29 kr/mån och 250 mb) om jag väljer en lösning med seprata uppkoppling mot 4G. Jag har ett 4G modem ska jag tillägga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.