Hej,
Flyttade in nytt(gammalt) hus i fredags. Fiber installerat för 5-7år sedan. Noterade att det ser ut som att någon/något dragit i fiberkabeln som går in i convertern i huset. Två tunna ljusledare som kommer snett in i convertern. Omöjligt att förklara, se bild.
Frågan är, kan jag terminera detta med eller utan något särskilt verktyg? Eller ska jag helt enkelt låta bli att bryta plomberingen(vitt buntband) och ringa leverantören för ett potentiellt dyrt besök?
Fibern fungerar som det ska så vitt jag testat hittils.

Tacksam för input.
 
  • Internetrouter monterad på vägg med kablar och strömkabel ansluten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Dino84 och 1 till
  • Laddar…
Om det funkar verkar det ju dumt att peta i det eller ta dit någon dyr reparatör. Bättre att laga det ifall det verkligen går sönder.
 
Om det fungerar så behöver du inte terminera om den. Däremot ser det inte bra ut att ha den hängande utanför så där. Om du skulle råka komma åt den så att fibern knäcks utanför convertern kan det bli så illa att den inte räcker hela vägen även med nya kontakter. Då måste ny fiber dras från skåpet ute i gatan och det kan kosta riktigt mycket.

Det brukar finnas en tray att linda upp fibern på under fronten på convertern, så är det åtminstone på min och de andra jag öppnat. Det gör att det finns några decimeter extra fiber om man måste göra om kontakterna. (Eller flytta convertern en kort sträcka)

Jag skulle öppna locket och kolla, men var varsam med fibern.
Som andra alternativ, ring nätägaren och fråga vad ett besök kostar. Det är ofta billigare med ett kort besök på 20 min för att lägga saker tillrätta än en felsökning och reparation av trasig fiber.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Om det fungerar så behöver du inte terminera om den. Däremot ser det inte bra ut att ha den hängande utanför så där. Om du skulle råka komma åt den så att fibern knäcks utanför convertern kan det bli så illa att den inte räcker hela vägen även med nya kontakter. Då måste ny fiber dras från skåpet ute i gatan och det kan kosta riktigt mycket.

Det brukar finnas en tray att linda upp fibern på under fronten på convertern, så är det åtminstone på min och de andra jag öppnat. Det gör att det finns några decimeter extra fiber om man måste göra om kontakterna. (Eller flytta convertern en kort sträcka)

Jag skulle öppna locket och kolla, men var varsam med fibern.
Som andra alternativ, ring nätägaren och fråga vad ett besök kostar. Det är ofta billigare med ett kort besök på 20 min för att lägga saker tillrätta än en felsökning och reparation av trasig fiber.
Informativt! Tack.
Även om Ibgu:s svar är rimligt, don´t fix it if it ain´t broken; så känns det som att något av mina barn kommer leka kurragömma där och fastna i fibern och knäcka den. Närmar mig konvertern med försiktighet och ser hur den ser ut på insidan.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Ska fixas. den vita ducten är inte fixerad och fibern verkar hänga lös.
Ser ut som en kabelkanal i plats utan lock där någon rykt loss ducten.
Att inte göra något är att be om problem, min filosofi är "fixa innan det blir ännu dyrare".
Är den röda klämd i fästet till medieomvandlaren?
 
Jag hade liknande problem förra året efter att en gren landat på luftfibern och dragit isär den. Det funkade fortfarande, men är osäker på om det hållt om blåmesen landat på ledningen. Löstes enkelt genom felanmälan till min tjänsteleverantör som skickade tekniker som lappade ihop det hela till det facila priset 0 kr.
 
Ring leverantören i första hand innan du gör något själv. I många fall kostar det dig noll kronor och du får det fixat snyggt och prydligt.
 
nu är ju felet ganska uppenbart så risken finns ju att de anser det vållat av husägaren och debiterar.......
 
F FellanD skrev:
Hej,
Flyttade in nytt(gammalt) hus i fredags. Fiber installerat för 5-7år sedan. Noterade att det ser ut som att någon/något dragit i fiberkabeln som går in i convertern i huset. Två tunna ljusledare som kommer snett in i convertern. Omöjligt att förklara, se bild.
Frågan är, kan jag terminera detta med eller utan något särskilt verktyg? Eller ska jag helt enkelt låta bli att bryta plomberingen(vitt buntband) och ringa leverantören för ett potentiellt dyrt besök?
Fibern fungerar som det ska så vitt jag testat hittils.

Tacksam för input.
Jo hur det kunnat bli så där vete tusan? Någon "amatör" som ska måla om och öppnat mediaomvandlaren?

Ring nätägaren för råd!

Sen ser det då ut så här inuti burken.
Sidan 11 och framåt
https://www.amgefiber.se/wp-content...telligent-media-konvertering-T17795-119.0.pdf
 
Uppföljning;
Funderade fram och tillbaka, skickade till slut ett mail till nätägaren och bad om ett kostnadsförslag. Dök upp en tekniker idag som var i krokarna och sa att de fixar det utan kostnad eftersom vi inte åstadkommit felet.

Så det var ett positivt slut.

Hade granskat youtube video innan och så här efter att ha sett hur teknikern gjorde så hade det med mycket stor sannolikhet gått att fixa själv om man vet på vilket sätt fibern är känslig. Men det var mycket tacksamt att de fixade, slapp jag oroa mig för knicka fibern.

Tack för visat intresse!
 
  • Gilla
Hank_Ö och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.