Idag när jag skulle justera lite i gruset runt där fibern går in i huset så noterade jag att fiberkabeln ligger 1 dm under marken utan omslutande rör. Detta är väl inte fackmannamässigt gjort?

Grävde fram till fiberkabeln fram till där den går ner i jorden, bifogar bild på hur det ser ut.
 
  • Transparent plastskiva täcker grund, mot småsten och betong, med synlig elkabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Slangen är godkänd för direktförläggning, men då ska man helst ha finare material närmast slangen. Ofta gräver husägarna själva på tomten, så det är svårt att göra något i efterhand. Den borde ligga djupare och ha ett markeringsband ovanför. Den är inte UV-tålig så ha den inte framme i dagen i onödan.
 
  • Gilla
Älvsbyn28624
  • Laddar…
V ViktorHg skrev:
Slangen är godkänd för direktförläggning, men då ska man helst ha finare material närmast slangen. Ofta gräver husägarna själva på tomten, så det är svårt att göra något i efterhand. Den borde ligga djupare och ha ett markeringsband ovanför. Den är inte UV-tålig så ha den inte framme i dagen i onödan.
Aha, tack!

Den känsligaste biten låter alltså som den korta del som ligger i gruset, då borde jag kunna lägga något runt fibern där tänker jag. Jag har lite klassisk vattenrörsisolering som jag skulle kunna använda mig av, borde väl göra det lite bättre i alla fall tänker jag.
 
Det gör varesig till eller från när någon skickar ner spaden, lägg en bräda 5 cm ovanför istället.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Det är väl troligtvis så att du har sprängsten och inte går att få den djupare utan ett jäkla jobb. Bästa är att få ner den så djupt som möjligt och lägga en bräda/järnrör ovanpå som skydd
 
  • Gilla
Älvsbyn28624
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.