Hej!
Sitter som många andra och planerar belysning i bastu. Är mest inne på fiberoptik men den är ju ganska dyr. Beijer har ett paket på 16 ljuspunkter för 2600kr. Cariitti är tillverkaren. Gick in på deras sida för att försöka hitta någon återförsäljare i Finland och jämföra priser. Men då skulle man ha ett postnummer i sökningen vilket försvårade det hela litegrann. Är det någon som har beställt från Finland? Lönar det sig? Tips på finska sidor som säljer fiberoptik?

/Jari
 
K
Det är ju bara att skriva in ett postnummer så får du ju fram återförsäljare. Nu vet jag ju inte vart i Finland du vill ha tag på en säljare, men Åbo har ju bl.a postnummer 20100. Sen mailar eller ringer du till dem.
Frågan är bara om det verkligen lönar sig eftersom Finland blev ett ganska dyrt land efter euro-införandet, men prova kan man ju göra.
 
Tack för svaret!
Jag vet inte heller om det lönar sig att beställa från Finland men jag tänkte om det fanns någon annan som har beställt därifrån och vet vad det kostar. Bastuprodukter brukar väl vara lite billigare "thereover". Men som sagt fiberljus vet jag inte. Jag ska ta och prova på några postnummer och se om jag hittar några priser.
 
2600 kr för Cariiittiprylar låter rimligt. När jag kollade svenska elfirmor via ngn elgrossist så var priset i regionen 4500-5000 kr.

K-Rauta i Finland säljer Cariittis prylar, så även några K-Rauta i Sverige. Jag tror inte att det är värt besväret i det här fallet att scouta runt bland finska firmor.
 
Tänkte också på K-Rauta så jag var inne på deras hemsida, men där hittade jag ingen bastubelysning från Cariitti. Har också kikat på några finska sidor men inte hller där hittat något intressant. Blir nog att jag beställer/köper här hemma ändå.
 
Varför inte köra LED istället? Finns mer eller mindre färdiga lösningar med snygga hållare och så. Dessa har en hel del och flera som beställt från dem verkar nöjda. Molectric Webshop | led | lysdioder | leds | mcd| powerchip | lambertian | luxeon

Känns klart billigare än fiberoptik som jag personligen inte ser anledning till annat än *under* vatten, om man vill ha flytande färgövergång med t.ex. roterande färgfilter framför ljuskällan eller vill ha riktigt små (< 3 mm) ljuspunkter i t.ex en stjärnhimmel.

[edit]Visst, LED gillar inte värme lika bra som fiberoptik men de har så många driftstimmar i sig från början så även 10% livslängd på dem räcker nog till några generationers bastande.
 
Matti skrev:
här är ett exempel, 179€
Netrauta.fi – rautakauppa, rakentaminen, remontointi, sisustaminen
179 euro är ju klart billigare än 2600kr :) (2600kr = ca. 280euro)
 
Visst är det billigare. Tror också att det var samma paket som jag tittade på här hemma. Frågan är vad dem tar för frakten till Sverige. Vad jag fattade så kostade frakten (inom Finland?) 15€.
Men jag har sen tidigare också börjat snegla mot LED mer och mer. Mest pga priset. Den här belysningen ska ju upp i bastun i stugan så jag har väl egentligen ingen lust att lägga ut alldeles för mycket pengar på belysningen där. Ni som har LED är ni nöjda? Fortsätter leta.
 
Du kan ju kolla upp ÅFar i Helsingfors, sedan gör du en kryssning dit. Förena nytta med nöje ;)
 
Här är en annan finsk tillverkare. Har mest led i olika utformningar men även fiber skulle jag tro. Säljs bl.a. på K-rauta i Luleå som håller det finska K-rauta sortimentet istället för det svenska. Googla på lakkapää så hittar ni adressen dit. Kan vara aningen billigare i Finland men inte så det lönar sig att åka dit om man nu inte bor nära.
 
Fiberoptik slåra alla gånger LED light. I vart fall om man ser till möjligheterna.

Men det beror ju å andra sidan helt på vad man vill skapa. Fiberoptik tror jag helt klart är framtiden.
 
lompolo skrev:
Kan vara aningen billigare i Finland men inte så det lönar sig att åka dit om man nu inte bor nära.
En kryssning till Finland kan man ju lätt få för under en hundring...tjänar man en tusenlapp så är ju saken biff... ;) (om man inte tänker dricka och äta upp tusenlappen) Dessutom kan man ju tjäna lite pengar på att köpa alkohol jämfört med på systemet...;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.