Hejsan!
Jag och min sambo håller på och bygger hus. Nu är det så att telia inte drar nån tele ledning till vårat område. Nu har vårat lokala elbolag lagt ner fiber kabel i hela området. Nu jobbar dom ihop med ett företag som heter Velocity och genom dom ska vi få vårat bredband och iptelefoni samt kabel tv. Nu har vi sett att grannarna har fått sitt hus lan-förberett genom sin hus levrantör"Hjältevadshus". Så dom behöver bara ett jack i väggen för att få bredband .ip-telefoni och tv, typ allt i ett..
Våra el firma visste inte vad jag behöver för att få sådant "allt i ett" jack i hela huset.
Förstår att det är nån slags switch eller vad det kallas.
Nån som vet var man kan köpa typ sådana jack, kabel, skåp,switch.. och allt man kan tänkas behöva för att få det att fungera. Bor i Blekinge.

Mvh Masse
 
Leta på Lexcom, Elko Link samt Homenet i Teknik-forumet så finns en hel del att läsa.
 
Hej

Jag gissar på att det ligger till så här:

Fiberkabeln lämnas av vid tomtgräns, eller invid huset.
Fibern ska dras in i huset.
Fibern ska sedan konverteras (via mediakonverter) till koppar kabel
s.k. CAT5 eller CAT6.

Denna CAT-kabel ska sedan mata en switch som du köper in.
Från denna switch ska du sedan dra CAT-kablage till de uttag du vill ha tele, internet, telefoni i.

Men jag tycker att Velocity eller el-bolaget ska förklara hur det är tänkt.
Vad ska DU köpa?
VART levererar de fibern?
VILKEN utrustning rekommenderar de?
Det finns en uppsjö med utrustning för fiber och CAT (nätverkskabel)

Mvh
Jocke
 
Vi har diskuterat detta i några trådar så se om dessa kan ge dig en grundidé om hur du vill lösa det. Jag tror att de kan vara bra som inspirationskällor,

Sen är det naturligtvis bara att fråga på så ska vi göra vad vi kan för att svara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.