Hej!
Vi har länge väntat på att få fiber installerat i vårat gamla murstenshus från 1897 som står på stensockel. Idag klockan 07 dök så montören upp mitt i frukosten sammans med två barn. Det var alltså en smula kaotiskt. Vi har tidigare haft möte med installationsansvarig som hade markerat var själva kabeln skulle dras in i huset vilket var ett par centimer ovanför sockeln. Idag skulle själva hålet borras och boksen installeras.

Mannen kommer och går igång, vi tänker inte så mycket på det. Han borrar och borrar, vilket undrar oss lite men med två små barn som skriker tänker man inte så mycket mer på det. Efter en stund är han färdig, men berättar att han hade råkat borra i sten. Vi tänkte då att han borrat ner i stenfundamentet, ändrat riktning och hittat lite mer rätt. Boksen installeras, allt fungerar fint.

Nu vi lunchtid när det är lite ljusare går jag ut för att se hur det ser ut utanför på huset. Då upptäcker jag att han helt enkelt har borrat rakt ner igenom stenfundamentet.... Jag vet inte riktigt hur han har lyckats med det, men det har han. Bortsett från att det ser lite dumt ut (vilket går att fixa relativt enkelt) så börjar jag såklart tänkar över hur bra detta egentligen är? Eller rättare sagt, är det dåligt?

Finns det risk för att stenen har spruckit (eller vill spricka), kan vi riskera sättningar (det är i ett hörn av huset som är lite påverkat redan)? Behöver vi ligga sömnlösa nu? Eller är bara att dölja kabeln och vara glad?
 
  • Illustration av fiberinstallation med felaktig borrning genom husets stenfundament.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fiberkabel genomförd felaktigt genom stenfundament vid murstenshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dölj kabeln med en bit kabbelskydd och gå vidare. Det enda som eventuellt har tagit skada är installatörens borr...
 
  • Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
Tack!
Den tänker jag inte ligga sömnlös över iaf. Så det känns bra. :)
 
harry73
Detta är bättre för dig, mycket enklare att dölja kabeln.
Även on stenen skulle spricka, kommer huset inte att rasa pga det.
 
  • Gilla
Probably Wrong
  • Laddar…
Hade ju till och med varit bättre att borrat lite lägre så den mynnat på undersidan av stenen typ. Då hade det ju varit helt dolt.......
 
  • Gilla
Probably Wrong
  • Laddar…
C
P Probably Wrong skrev:
Efter en stund är han färdig, men berättar att han hade råkat borra i sten.
"Råkat" borra i sten? :crysmile:
Lärdom - aldrig släppa lös okända hantverkare i närheten av något man är rädd om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.