Hej,

Håller på och gör två mindre rum till ett stort rum i källaren, huset är byggt -79
var av källaren har en oisolerad betongplatta.

Det ena rummet är inrett som ett kontors rum och det andra är som en garage del.
Det rummet som är inrett har ett spånskivegolv (tidigare även heltäckningsmatta) med en platon matta under och det andra har endast betong golv.

När jag rev vägen mellan dessa rum så upptäckte jag någon form av svart fiberduk som stack fram under platon mattan till det inredda rummet. Nu undrar jag naturligtvis om någon vet vad det kan tänkas vara för något?

Tanken var att skarva på den befintliga platon mattan och fortsätta med ett spånskivegolv i den nya delen av rummet för att sedan lägga laminat över hela.

Önskar råd?
 
Eeeh, efter att jag sågat upp en del av golvet och skurit bort den delen av platonmattan så kom en fuktig toft och efter ha dragit bort fiber duken eller vad det nu är så såg jag små vit mögel porer på duken. Nu åker naturligtvis hela golvet ut genom dörren men jag undrar fortfarande om någon vet vad det är som legat under min platonmatta?

Övrigt så undrar jag också om jag bör göra någon ytterligare förberedlse på betong golvet innan jag lägger dit en ny platon matta?
 
Antagligen är det någon sorts ljuddämpare som legat under platonmattan. Man brukar lägga en väv under denna för att inte platonmattan ska ge ifrån sig ljud mot betongen när du går på golvet. Har du ett inte helt jämt betonggolv och lägger platon och parkett så kan platonmattan klappra mot betongen. Det är min teori.
http://www.isola.se/pdf/Montering Golv.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.