Med tanke på att jag inte har nått skydd alls utan bara bastupanel å det fungerar skulle jag valt det billiga :p
 
Vedeldat, eller hur? Jag tror du behöver minerit om du inte har skyddsplåtar eller säkerhetsavstånd på en halvmeter.
 
Formalian säger väl (antar jag, då jag bara minns hur det är för eldstad) bara att det ska vara icke brännbart material, och då spelar det ju inte någon roll om det är en fibercementskiva av ett visst märke eller ej.

Om fibercementskivan räcker i storlek skulle jag absolut använda den, om inte attans mycket smidigare att arbeta med än en stor bänglig mineritskiva i fullformat.
 
Claes Sörmland
Nackdelen med fibercement är att det är just cement i den. Cement tål inte hög värme. Så utsätts skivan regelbundet för kraftig strålningsvärme så blir den svagare och svagare tills den smular. Det är där cembrit kommer in.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nackdelen med fibercement är att det är just cement i den. Cement tål inte hög värme. Så utsätts skivan regelbundet för kraftig strålningsvärme så blir den svagare och svagare tills den smular. Det är där cembrit kommer in.
Ja, men om det är en bastu som kommer användas under korta perioder, lätt att byta och inte vara så känsligt rent estetiskt skulle jag välja den, om storleken fungerar.
Måste man täcka bakom skorstensröret hela vägen upp mot tak kan man ju lika gärna välja en fullstor skiva.

En annan sak i vardagsrummet där du vill ha en skiva som tål regelbunden upphettning under vinterhalvåret utan att krackelera färgen.
 
Ett alternativ som funkar kanon43278-dfaf5ec9b220e9c36bae43005aed95f1.jpganon, en bädd av leca, mineritskiva ovanpå och så mura väggar av leca.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Är inte Cembrit bara ett varumärke för en fibercementskiva?
Om inte, vad är skillnaden?
Det finns ju vermiculitskivor också som isolerar betydligt bättre.

/Höghus
 
Claes Sörmland
Höghus Höghus skrev:
Är inte Cembrit bara ett varumärke för en fibercementskiva?
Om inte, vad är skillnaden?
Det finns ju vermiculitskivor också som isolerar betydligt bättre.

/Höghus
Du har rätt, Cembrit är fibercement. Det är väl kalciumsilikatskivor som fungerar som brandskyddsskivor där det är riktigt hög strålningsvärme. Och som du säger vermikulitskivor.
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.