Hej!

Vi har en gammal ladugård med vågformade eternitplattor som tak (ca 1x1m per platta). På ca en tredjedel av ladan har dock taket rasat in på ena sidan så vi behöver laga takstolar, regla upp och lägga nytt yttertak. För att det estetiskt skall bli så likt andra tredjedelen som möjligt är jag inne på att lägga Cembrit fibercementskivor - https://www.cembrit.se/tak/cembrit-w146-8/.

Är det någon som har erfarenhet av dessa? Blir det snyggt? Har de lika bra hållbarhet som eternitskivorna? Prismässigt är det inte jättemycket dyrare än plåt och då tycker jag dessa plattor är snyggare och mer lika de gamla eternitplattorna.

Vänligen Simon
 
Ingen med erfarenhet? :/
 
jag var med och la sådana på en lada för ca 14år sedan som jag minns det var montaget smidigt och resultat var att man inte kunde någon skillnad på om det var eternitplattor. Däremot kommer du att få en nyansskillnad men den suddas säkert ut med tiden pga uv-strålnig och mossbeväxning.
 
S sixten88 skrev:
jag var med och la sådana på en lada för ca 14år sedan som jag minns det var montaget smidigt och resultat var att man inte kunde någon skillnad på om det var eternitplattor. Däremot kommer du att få en nyansskillnad men den suddas säkert ut med tiden pga uv-strålnig och mossbeväxning.
Tack för svaret! Har du någon koll på hur det funkar nu 14 år senare? Eller det kanske inte var ditt tak?
 
Det var på en lada i mina hemtrakter och har faktiskt inte kollat till ladan på några år. Min erfarenhet annars av cembrits produkter är att de håller hög kvalitet.
 
  • Gilla
SimonZ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.