Jo vi ska få fiber till vår vill nu. Men jag måste dra tomslang själv, från villan till tomt gränsen. Dock har vi asfalt in till huset. Vet ni om man kan trycka rör under asfalt nu förtiden eller måste man bryta upp asfalten? Eller finns det något annat bra sätt att lösa det hela på?

Och vilken är den bästa placeringen för fiber ingången?
 
Bästa är att lägga slangen i gräsmattan vis sidan om asfalten, men antar det är uteslutet i detta fall.

Det är möjligt att "trycka" kablar/rör med jordborr och liknanade men det kräver en grop i varje ändå och det är nog inte så smidigt intill en vägg på en villa samtidigt som du då antagligen förstör asfalt i alla fall.

Dessutom är det antagligen billigare att asfaltera om än att få dit en firma som borrar såvida du inte har en väldigt stor infart.

/T
 
Man kan Skära ett spår i asfalten som du sedan lägger tomslangen i. Vet att man testat detta tidigare vid fiberförläggning. Dock så har det väl funnits både bra och dålig resultat beroende på asfalten och underlagets beskaffenhet.

Bifogar en länk om ett företag som jobbar med detta. http://www.x-connect.nu där du kanske kan få lite mer info.
 
hoppgurkan skrev:
Man kan Skära ett spår i asfalten som du sedan lägger tomslangen i. Vet att man testat detta tidigare vid fiberförläggning. Dock så har det väl funnits både bra och dålig resultat beroende på asfalten och underlagets beskaffenhet.

Bifogar en länk om ett företag som jobbar med detta. [länk] där du kanske kan få lite mer info.
Det där är en intressant teknik för accessnät - frågan är väl hur känslig en kabel blir förlagd på detta sätt. På en uppfart är det förstås inga problem, men i gata och trottoar.

Rimligvis kan man kompensera med flera spridningsnoder och utökad redundans mellan dessa.
 
Skulle inte rekomendera att skära någon skåra i asfalten, då under arbetet måste vara otroligt bra gjort.
Jag skulle fråga nät ägeren om det fanns någon annan access punkt att ansluta till och finns inte det
så är nog det enklaste ock billigaste att gräva en smal skåra ner under asfalt och dra till den ursprungliga punkten
 
MathiasS skrev:
Det där är en intressant teknik för accessnät - frågan är väl hur känslig en kabel blir förlagd på detta sätt. På en uppfart är det förstås inga problem, men i gata och trottoar.

Rimligvis kan man kompensera med flera spridningsnoder och utökad redundans mellan dessa.
Förslaget att lägga den i asfalten gällde bara som tråden startade med en fråga om att ta sig sista biten, dvs från trottoaren till huset. Att använda detta för att bygga någon form av områdesnät eller dylikt skulle jag inte rekommendera.
 
hoppgurkan skrev:
Förslaget att lägga den i asfalten gällde bara som tråden startade med en fråga om att ta sig sista biten, dvs från trottoaren till huset. Att använda detta för att bygga någon form av områdesnät eller dylikt skulle jag inte rekommendera.
Well, det används för att bygga områdesnät och fungerar bra där förutsättningarna är rätt. Ibland är det inte ekonomiskt försvarbart att göra en normal schakt och då kanske detta är det enda alternativet.

Vad har du för erfarenhet av metoden i lite mer storskaliga projekt?
 
Jag har sett ett fibernät i ett villområde med 80 villor föläggas på ett liknande sätt med slang direkt i asfalt. Såg bra ut första året men sedan trycktes slangen upp lite här och där pga av tjälskott, ytmaterial man fyllt som inte tålde sommarvärmen och blev som klister eller fick sprickor. Detta nätet gjorde senare om där man grävde ner nya slangar för fibern på det "traditionella" sättet.

Som jag skrev i mitt första inlägg...

"Man kan Skära ett spår i asfalten som du sedan lägger tomslangen i. Vet att man testat detta tidigare vid fiberförläggning. Dock så har det väl funnits både bra och dålig resultat beroende på asfalten och underlagets beskaffenhet."

...så hänger mycket på hur jobet utförs, underlag, typ av asfalt mm. Kan säkert fungera bra, men som jag skrivit tidigare så är det inget jag skulle rekommendera utom för precis sista biten in till huset. Har sett många olika sätt att förlägga fiber under mina år i bredbandsmarknaden och i asfalt är inte någon av de bättre. Dock finns det många nya smarta metoder som med kraftoptokablar där man har en elkabel med ett rör i som fiber kan blåsas in i. Bra lösning för speciellt nyproduktion av exempelvis villor.

Känner inte till några större projekt som byggs med fiber direkt i asfalten, men vore intressant att veta var det görs så kanske man kan ändra uppfattning :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.