D
Någon som vet om fibern brukar fungera vid strömavbrott?

Tänkte köra mediafördelaren på batteri men det är ju lönlöst om inte fibern fungerar vid strömavbrott.
 
Redigerat:
Fibern i sig fungerar ju så länge mottagarna på båda sidor fungerar. ISP brukar ha UPS så det borde funka.
 
D
Kanon.

kan jag ha två olika nätverk (routrar) kopplad mot samma mediaimvabdlare?
 
D Derbyboy skrev:
Kanon.

kan jag ha två olika nätverk (routrar) kopplad mot samma mediaimvabdlare?
Kanske, det beror på vilken ISP och vilket abonnemang du väljer. Vissa ISPer delar ut upp till fem IP-adresser, men de flesta delar bara ut en.

Du får skaffa en bättre router där du kan konfigurera flera olika VLAN, då går det att separera de olika LANen från varandra.
 
D
Routern är det inget fel på, det är en dream router.

Jag vill ha ett litet nätverk som jag kommer åt vid strömavbrott (ska gå på batteri) för några sensorer och dyl.
 
Blir det ett längre avbrott då är det kört. Fiberleverantören måste ha el för att det ska fungera.
Privatpersoner prioriteras inte av fiberleverantören. så vid elavbrott så det blir det i bästa fall bara någon timme det fungerar sedan är det kört på leverantörens "sida"
 
D
Antingen har väl fiberleverantören ström på sin sida, ser inte hur de skulle kunna prioritera.

Det gäller alltså ett sommarstugeområde i Stockholms skärgård
 
Jag förmodar att fiberleverantören har UPS på "sin sida" men fibern ligger förmodligen inte hel ända fram. Eventuella kopplingspunkter/switchar på väg dit har förmodligen inte avbrottsfri kraft. Vår fiber vet jag går till ett optoskåp i anslutning till elnätägarens "elkiosk" Ytterst skeptisk till att den har UPS.
 
D
Klurigt….känns ju avgörande att veta innan jag börjar skaffa batteri osv
 
D Derbyboy skrev:
Antingen har väl fiberleverantören ström på sin sida, ser inte hur de skulle kunna prioritera.

Det gäller alltså ett sommarstugeområde i Stockholms skärgård
D Derbyboy skrev:
Antingen har väl fiberleverantören ström på sin sida, ser inte hur de skulle kunna prioritera.

Det gäller alltså ett sommarstugeområde i Stockholms skärgård
Precis som AndHay skrev så är det flera steg på vägen som fiberleverantören måste ha el till.

Och då prioriteras inte sådana ställen i fibernät som går till privatpersoner. Dvs de saknar UPS redan i uppbyggnaden av nätet... Detta är av kostnadsskäl...

Finns en enkel förklaring till att samhällsviktiga funktioner har flera alternativa kommunikationssätt.
Och de betalar mycket mer i anslutningsavgift och abonnemang...

Nu vet jag inte varför du frågar men spekulerar lite:
Hade du tänkt jobba från sommarstugan så kopplar du förmodligen upp dig till företagets servrar och då måste även de ha fiberanslutning samt el
 
Redigerat:
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Tack nu förstår jag….

skull kännas konstigt om de har UPSer….men jag får väl helt enkelt lugna mig tills det blir strömavbrott och testa då
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
C
Vår fiberleverantör har tyvärr placerat den knutpunkt vi är anslutna till i ett område som måste kandidera till svensktoppen i strömavbrott. I den mån de har någon sorts batteribackup så är den i så fall inte tillräcklig för att klara ett avbrott av normal längd (några timmar). Så nej, fibern fungerar inte nödvändigtvis vid strömavbrott beroende på om avbrottet påverkar operatörens utrustning eller inte.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
D
Alternativet är ju isf att köra med uppkoppling via satellit.

lite osugen på att betala en månadsavgift för extra sim.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Det finns dyrare lösningar som du själv nämner.
Så du får värdera kostnaden mot nyttan.
 
Går det är inte att ha en 4G-uppkoppling som backup på något sätt?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.