Hej gott folk!
Som rubriker lyder så planerar vi bygga ett ca 18 kvm växthus med ca 60cm mur.
Har tänkt gräva ut ca 50cm och gjuta en sockel/sula. Tujorna till vä ska väck.
Kruxet är bara att fibern går precis där och de var här idag och märkte ut var den går.
På vissa ställen är den bara 10cm och på vissa andra ca 40cm djupt.
Jag bifogar en bild på var den tänkta gränsen för växthuset går (rött) och var fibern (grön) går idag.
Hur hade Ni gjort? Flytta på tråden? Lägga tråden under grunden för växthuset?
Låt oss brainstorma tillsammans :)
Tackar på förhand Trädgårdsmark med markerade linjer för planerat växthus (rött) och befintlig fiberkabel (grön).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lägg fibern till vänster där Tujorna står.
 
  • Gilla
Thedentist och 1 till
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Lägg fibern till vänster där Tujorna står.
Får jag som privatperson flytta på den? Är det svårt att få med både fibertråden och märkband?
 
  • Gilla
SofiaErsman
  • Laddar…
Instämmer med inlägget före,
Gå i grusgången/infarten och snedda sedan framför växthuset.
Gräv upp fiberslangen, var försiktig, och flytta ut den.
Då den gick att sätta ut fanns det säkert märkband med signaltråd, den ska också flyttas och läggas ovanpå fiberslangen ca 10 cm.Signaltråden ska vara hel för framtida utsättning.
 
  • Gilla
Thedentist
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Instämmer med inlägget före,
Gå i grusgången/infarten och snedda sedan framför växthuset.
Gräv upp fiberslangen, var försiktig, och flytta ut den.
Då den gick att sätta ut fanns det säkert märkband med signaltråd, den ska också flyttas och läggas ovanpå fiberslangen ca 10 cm.Signaltråden ska vara hel för framtida utsättning.
Okay, bör jag upplysa fiberinstallatören om flytten?
Hur djupt får jag lägga den max? Hur skör är tråden/signaltråden?
 
T Thedentist skrev:
Okay, bör jag upplysa fiberinstallatören om flytten?
Hur djupt får jag lägga den max? Hur skör är tråden/signaltråden?
Normalt är ca 30 cm men ingen klagar om du lägger djupare.
Fiberslangen är stark så länge du inte hugger med spade/redskap som kapar den.
Signaltråden skarvar man lätt med vanliga kontakthylsor som t ex. används till bilars 12V system, om den går av.
Om du vill kontakta fiberoperatör får du avgöra själv. Vissa gör ju GPS-inmätning av nyinstallation.
Ta foton på ditt arbete och rita in den nya vägen på t.ex. fastighetskarta, gärna med lite måttangivelser så har du egen dokumentation.
 
  • Gilla
Thedentist
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Normalt är ca 30 cm men ingen klagar om du lägger djupare.
Fiberslangen är stark så länge du inte hugger med spade/redskap som kapar den.
Signaltråden skarvar man lätt med vanliga kontakthylsor som t ex. används till bilars 12V system, om den går av.
Om du vill kontakta fiberoperatör får du avgöra själv. Vissa gör ju GPS-inmätning av nyinstallation.
Ta foton på ditt arbete och rita in den nya vägen på t.ex. fastighetskarta, gärna med lite måttangivelser så har du egen dokumentation.
Tusen tack för utförligt och snabbt svar
Ska börja gräva i juni och jag ska försöka lägga upp ngr bilder här med.
 
Det är nätägaren som äger fibern ända fram till mediaomvandlaren så du bör absolut prata med dem. Det kan tom hända att dom har fibern inritad på karta så du bör skicka med en bild över var du tänkt lägga fibern.
 
Lite uppdatering här då. Blev tyvärr inget växthus där eftersom bygglovet fick ett blankt nej. Står för nära tomtgränsen! Rakt fram på bilden är bilväg och till höger cykelväg.
Surt besked men förståeligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.